Om oss i flocken

måndag 14 maj 2012

Skolmästerskap

Vi kom ju ner på torsdagen och på fredagen så var det Skolmästerskap på skolan! Vi fick vara med utom tävlan och vem tackar nej till lite träningstävling? Inte jag! Anmälde mig till typ allt jag kunde och körde järnet! Till och med Rex fick vara med ;) Fast i GODISklass!


Agilityn

Ninja var på en annan planet och helt ofokuserad. Matte lika så.. Fanns helt klart några ljusglimtar men väljer helst att glömma dom två loppen. Vi körde ett hopp och ett agilitylopp, banorna var tydligen klass2-banor och det blev för svårt för oss nybörjande speedmachines! ;)

Rex däremot som tävlade godisklass fick snabbast tid (enligt Rikard som klockade) men eftersom vi var utom tävlan så placerade vi oss inte ;)



Brukslydnad - Appellklass

Linförighet - 8,5
Framförgående - 7
Platsläggande - 7
Inkallande - 8
Apportering - 7
Hopp - 7

Budfring - 7

Sammanfattning: Ninja var inte alls van värmen som var i Värmland och det märktes.. Dessutomv ar upplägget lite halvstressigt så tog ut henne alldeles för tidigt. Hon var dosig på plan och inte alls med och allert. Jag är jättenöjd med framförgåendet men domaren drog på att hon nosade (?) och stannade snett. Men jag är skitnöjd, hon gick i lagom sträcktkoppel, hon drog inte som en tok, och hon gick målmedvetet framåt och kollade aldrig bakåt.
På läggandet så förljde hon inte med mig när jag började gå (?) så fick stanna och "kalla in" henne. Ingen som vet vad som hände där...
Apporteringen var lite slavig och hon kom in och satte sig snett och lika så på hoppet.
På budföringen hade hon bra tempo ut men påväg tillbaka så stannade hon som i en inkallningen med ställande, ingen aning om varför då heller men men ;) Måste träna på att domare och annat folk står åt samma håll som mig när hon kommer tillbaka.
Nöjd över att hon utförde allt trotts värmen och den dåliga intensiteten och lusten ;) Men betygmässigt och föraruppläggsmässigt inte vidare nöjd.

Lydnadsklass 2

Platsliggande - 10
Frittfölj - 8
Läggande - 7,5
Inkallande - 8,5
Rutan - 6,5
Apportering - 7,5
Hopp - 9
Fjärr - 7,5
Helhet - 9

165p - 1:a pris

Att jag ställde upp på detta ångrar jag lite.. Jag bar näst sist på brukset och vi avslutade med budföringarna - vilket gjorde att det var därifrån och sen rakt ut på platsliggning och naturligtvis hade jag startnummer ett så efter det rakt ut på plan. Och som jag skrev tidigare så var hon redan seg.. Aja, lätta att säga i efterhand men jag har lärt mig något. Även om jag var dum nog att köra är jag otroligt glad att hon gjorde det hon skulle på plan och utförde alla moment trotts värmen osv. En vacker dag när vi står på SM ;) så kanske det är varmt och då måste vi kunna genomföra alla moment ändå! MEN, rent pedagogiskt inte så smart.
Samma sak hände under detta läggandet - "FOT" säger jag och hon sitter helt oberörd kvar och när jag kallar på henne så ba "JAHA, skulle jag fölaj med, okej då" - ANALYSERA MERA. På inkallningen så satte hon sig snett och på rutan så var det som att I rutan var det bajs - till hon på tredje kommandot klev in i den och upptäckta att "Nehe, inget bajs här inte!", little bit to late va ;)
På apporteringen satte hon sig snett........ Det var som att hon inte orkade hela vägen runt. Det sne sättandet följde oss även till hoppet! Fjärren var lite seg men frysta bakben fosho!
En tröttmössa till hund med GULDhund som står ut med sin tävlingsmänniska till matte <3 Skärpning på matte!

Träningshelgen

Träningshelgen fylldes av skydd och lydnad. Moggan gjorde sitt bästa skyddspass någonsin och några bra lydnadspass! Ninja fick mycket vila men även hon fick några korta pass skydd och lydnad! Så himla underbart att vara i Forshaga och bara VARA. Känna sig lugn och hemma. Vi tränade inte lika mycket som vi bara satt och mös i stallet iaf ;)






Familjens minsta farliga ;) 
Tack, Anna Wetterlöw för dom tokfina bilderna!

/Tinan

2 kommentarer:

  1. Det var väl SUVERÄNT bra presterat, om du frågar mig! Tycker nog hon är värd ett rosa bubbelgumsben <3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ska sluta vara så självkritisk ;) Blir bubbelgumsben imorgon när vi kommer till jobbet ;)

      Radera