Om oss i flocken

söndag 6 maj 2012

Första parkett och hund nr.2...

Vaknade runt 8 i morse och det första som slog mig var att Matfors hade appellspårtävnling och att Jenny och Therese ju var där och tävlade! Hörde av mig för att se om jag skulle hinna till lydnaden, vilket jag skulle! Solen sken och det kändes som en perfekt kväll att sitta i solen och bli inspirerad! Smsade Lajj och hörde om hon ville följa med, vilket hon ville! Vi for dit och jag LOVAR. Precis när vi satte oss på första parkett till lydnadsplan, DÅ, kom 1000 moln och det började blåsa skit kallt... ... ... MEN SUCK. Kan det bli varmt någon gång! Under hela lydnaden (7 ekipage) så kom solen fram typ 3 gånger i 2 minuter och dom minuterna njöt vi, tro mig! Det var i alla fall mycket roligt och intressant att se fina ekipage! Av 7 blev 4 uppflyttade om jag inte minns fel! Kanonkul! Känner mig grymt taggad på appellen nu - Anmälda och klara! ;)

Imorgon börjar min agilitykurs, ska bli grymt kul! Hoppas hinna köra lite lydand med. Nu ska det bli skärpning på träningen vad det gäller tävlingslydnad. Snart är det trean som gäller och kollade koefficienter och rimliga poäng för mig och bruningen och det är TRÄNING som gäller om vi ska knipa något förstapris! Planering och struktur ska införas i träningsschemat ;) Kan ju vara på tiden!

Världens bästa brun.

Sen fortsätter ju drömmarna om sporthund nr.2.. Drömmen vore ju att få en stabil hund med mycket motor. Men en pojkvän som älskar IPO kommer jag aldrig att komma ifrån det där och jag har en hatkärlek till IPOsporten (jag erkänner). Jag vill ha en hund med MYCKET motor, mycket driv och arbetsvilja. Jag gör bruks, lydnad och agility men även drag och vill ha en hund som står ut med massa olika aktiviter hela tiden. En arbetsidiot. En galning. Sökandet fortsätter efter denna dröm kombination och jag vill ha en vallande brukshund - Alltså en vallras som räknas som bruksras. Kelpie har jag ju en enorm förkärlek till så hoppas det kommer en dunderkull i hösten 2012/våren 2013. Känner ni till något som skulle kunna passa mig och mitt behov ;) så tipsa GÄRNA! Och.. Det ska vara en tik. Måste vara en tik.

Ja ja, ska drömma mig vidare och kika vad som händer i kelpievärlden! Pappa och Rikard pappa (+ bror) är här och ska bygga en altan åt oss! Ska bli grymt härligt nu när sommaren börjar närma sig! Vi ska också köra hit och sätta upp hundgårdar! Två stycken ska det bli, en för killen och en för tjejerna ;) Kommer bli kanoooners! Just nu ser gården mest grå, brun och ovårdad ut så hoppas få lite ordning snart så man vågar bjuda hit folk, hehe! Ha de gott!
/Tinan


8 kommentarer:

  1. men Tina då är ju en Hollänsk herdehund det du letar!! Bättre ras får du leta efter!!
    kommer att paras en kanon kombination nu i höst! å annars finns det en 6 mån tik ur samma kull som min Bija till salu ur en super kull!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, någon holländare blir det inte ;) inte min typ riktigt..

      Radera
  2. Svar
    1. En spännande ras jag faktisk vill titta närmare på :)

      Radera
  3. Varför inte schäfer, låter som du beskriver en iaf?! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har två schäfrar hemma nu och det är på något vis inte min typ av hund :) galet trevlig och härlig ras men njaa ;)

      Radera
  4. Jag skulle rösta på ACD jag :) Men då måste du vara ännu mer noggrann än med kelpie. Jennys mamma vet nog var du ska vända dig isåfall! /Angie

    SvaraRadera
  5. Hej, har på senastge kikat in här flertalet gånger så nu är de väl dags att skriva! Tog studenten från Forshaga 08 oh vet vem Rickard är, på så vis hittade jag hit!

    Jag funderar oxå på vad nästa hund blir.. Jag har haft en schäfer och tränat upp henne till patrullhund, gillar deras motor, arbetsvilja och deras jävlaranamma! Men jag känner inte heller att schäfern är helt rätt, min kille har en så det får räcka;)

    Har en BC tik som jag är nöjd med, och eftersom jag älskar vallningen blir det troligtvis en bc till, men jag är även sugen på en kelpie (velade mellan bc och kelpie). Tycker generellt att kelpien är lite vassare, lite hårdare och har lite mer jävlaranamma än bc'n, lite mer schäferlika fast i ett mer praktiskt format :)
    Kul att höra lite hur du tänker. Du får gärna hojta till om du hittar någon kanon kelpiekull! Jag ska inte ha en till ännu men kolla runt kan man alltid :)

    Ha de gott

    SvaraRadera