Om oss i flocken

lördag 5 maj 2012

Chade's Mogge - Min första skyddshund

Chade's Mogge

Moggie, som hon kallas, är min första skyddshund. Hon ägs av Rikards mamma men bor hos oss för att tränas och tävlas, med mig som förare. Vi har tränat i 9 månader ihop nu och ska försöka ta oss ut på IPO-plan i höst! IPO1 är vårt mål men kommer även att starta henne i svenskt spår. 

De var en liten pressentation om Moggan för er som inte vet vem den luringen är! Idag hade vi i alla fall ett litet genombrott trotts lite förvirring och olydnad! Moggie har alltid haft fallenhet för skyddet, en naturbegåvning om man så vill säga! Men för att få mer allvar, noggrannhet och känsla i skyddet har vi fått plocka fram mer drift och mer allvar! Detta gör att lydnaden får stryk eftersom det blir svårare för hunden att "hålla sig i skinnet". DÄR är vi nu! Dagens pass fylldes av frustration och tjuvnyp i ärmen men man känner på hunden vad det beror på och varför! Idag var det en sån dag där jag kände att detta behövdes för att vi ska kunna släppa de och gå vidare! Hon gör allt som hon ska men bara måste, MEN, följer alla korrigeringar utmärkt och vet precis vad hon borde göra och varför och är lätt att bryta. Hon dummar sig inte eller flyger iväg i drifter - Hon är i en övergångsfas. Känns helt underbart att ha fått Moggie som första skyddshund då hon är PERFEKT för mig. Hon har mycket drift men är fortfarande lydig och följsam. Det är svårt att förklara eftersom detta fortfarande betyder att jag hela tiden måste hålla ögonen på henne! Hon är STYRBAR ;) För mig som nybörjare är det otroligt skönt att alltid veta vart min hund är, kommer göra, vill göra osv. Då är jag alltid beredd. Men som sagt, dagens pass var minst sagt spännande, det är kul när man känner vad hunden tänker eller varför hon gör så konstiga, tokiga grejer! Nu gäller det iofs bara att vänta till nästa pass för att se om jag trodde rätt ;)

Ninja fick sig också ett litet spontant skyddspass! Hon fick lite mer tyck på sig arbetet och blev superförvånad med skötte sig faktiskt grymt bra! Min lilla mespropp <3 Men framsteg gör hon min lilla stjärna! Nästa kelpie kommer bli en IPO-kelpie, jag lovar! 

När vi åkte hem idag planerade Rikard sina tävlingar och jag blev SKITTAGGAD! Vill också ut på IPO-planerna och tävla! Nu drar vi igång på riktigt efter en lång vinters upphåll för vi ska ut i år, så är det bara! Moggan förtjänar det och jag vill vill vill! Vi ska visa vad vi kan.. och ATT vi kan! 

Här kommer lite bilder från 
dagens träning med den grå stjärnan!











/Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar