Om oss i flocken

onsdag 23 maj 2012

Resten av året ska jag..

Jag har kommit fram till att jag måste börja sköta om mig själv och ta vara på mig själv. Det är många som pushar mig som ung företagare till att jobba mer, lägga ner mer tid på jobbet, jobba så mycket jag bara kan. Men.. jag känner såhär. Funkar inte mitt företag när jag mår bra (och inte jobbar ihjäl mig), så lägger jag ner. Och funkar mitt företag, men jag är utbränd när jag är 25.. vad är då vitsen med att företaget går bra som fan? Om jag själv är utbränd? Och funkar mitt företag när jag mår bra och tar hand om mig själv.. varför då jobba ihjäl mig och min kropp? Jag prioriterar rätt bra ändå nu tycker jag. Tar mig tid till kvalitetstid med pojkvän, vänner och hundarna. Men inte kvalitetstid för bara mig själv. Göra något för bara bara mig själv och min kropp. SÅ, från och med det jag fyller 21 (15 juli) så ska jag fram till årsskiftet försöka ta hand om mig själv och min kropp på ett bättre sätt. This is how..


  • Äta bättre. Det är jobbigt att jobba sent och kanske komma hem och äta ensam och sen fixa matlåda.. när man jobbar 50 meter från Mc Donalds och har ICA Maxi, stor Coop och x-antal snabbmatsresturanger i samma område. Blir lätt att man "kör en fuling". Även om jag varje gång blir lite sur på mig själv.. SÅ, matlådor matlådor matlådor. Men för att göra det lättare - Handla mat påväg till jobbet eller på lunchen MAX en dag i veckan
  • Träna. Att jobba som hundfrisör tär grymt mycket på kroppen.. Skulle verkligen behöva styrketräna på allvar. Skulle behöva träffa en kunnig människa som kunde berätta VAD jag bör träna och HUR. Men sen vet jag att jag mentalt och såklart rent fysiskt mår bättre om jag regelbundet tränar och rör på mig! Man äter bättre, sover bättre och känner sig mer nöjd med mig själv. Plus att jag måste komma i form, snart är det vinter och dragsäsong på riktigt! - Köpa gymkort och träna minst två gånger i veckan (utan hund). Vilken typ av träning väljer jag själv men helst ett rent styrkepass och ett konditionspass. 
  • Slappna av. Något som får mig att koppla av är att simma, basta och ta hand om mig själv och mitt yttre. Simma gör man inte hemma, oftast på ett badhus. Alltså hundfritt och inte hemma. Lite speciellt. (Självklart kan man simma med sina hundar, i love it, men nu fokuserar vi på icke hundaktiviteter). När man bastar så slappnar man av helt, i alla fall jag. Jag ääälskar värme och basta gör man, inte jag, hemma. I Sundsvall har badhuset en stor relexavdelning, hur perfekt som helst. Att komma bort är lite hela grejen tror jag. Komma ifrån vardagen. Samma med att "piffa sig", få fina naglar, vara hos frissan, få massage eller bara köra en egen "hemma-spa-kväll" är så mysigt och man känner sig fräsch och fin! Egoboost, alltid bra. Och alla dom här aktiviteterna får mig att känna mig lugn. - Att en gång i månaden ha en tjejmysdag men någon av dessa avslappnande/piffande-aktiviter. 
  • Uppvecklas. Nu till hundbiten. Något jag nu upptäckt är otroligt bra och extremt nyttigt och avslappnande är att gå kurs. Inte hålla kurs, utan GÅ kurs. Att få lära sig nya saker är bäst och så kul! Nyttigt för ens relation med hunden och dessutom så får man "lämna över lite ansvar" till kursledaren! Man kan bara lyssna och njuta och göra som man blir tillsagd. Typ ;) Vore också kul att kanske gå kurs i något icke hundigt.. Kommer inte alls på något just nu men ja.. Något! - Att gå en till kurs i höst (måste dock inte vara hundkurser). (Och att gå på minst två kurser/läger per år). 

Att ta hand om dig själv är att ta hand om din framtid.
Att ta hand om dig själv är att ta hand om din tid.
Att ta hand om dig själv är att ta hand om din familj och dina vänner.

Att ta hand om dig själv är viktigt.

Healing inside out! Vill verkligen hitta tillbaka till den fysiska form jag en gång hade och den mentala jag är påväg att komma till! 
Det finna bara en du, du lever bara en gång och ta vara på den tiden .. För fan! Jag vill njuta av livet även om jag är 20 år gammal, vill inte vänta med det tills jag är pensionär. Så de så! 

Nu ska jag sova, imorgon blir det skrivning och filmning till onlinekursen i canicross som dragit igång! Första riktiga teoripasset ska skrivas! Kanonkul! Så imorgon står alltså DRAG på schemat för brudar! I övrigt så kommer dagen bli stora planerar dagen delux.. Hoppas på att få mycket gjort då det är massor som behöver göras! Ha de gott! 
/Tinan

2 kommentarer:

  1. En sund själ i en sund kropp är viktigt. Orkar man inte, spelar det ju liksom ingen roll hur duktig man är, eller hur bra ens jobb går, eller...

    Var rädd om dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, så jag känner också!
      Du med <3

      Radera