Om oss i flocken

tisdag 23 oktober 2012

Sista PM:et

Idag trillade årets sista PM in! Än så länge vet vi inte om det blir någon tävling eftersom Ninja när som helst ska börja löpa, och eftersom lydnad fortfarande än en av få sporter som inte löptikar får tävla på såååååå är det ju bara att finna sig. Hoppas iaf att vi får vara med eftersom våran bästa vän Zwierki ska vara med (och matte Emelie såklart). De brukar gå bra då ;) Åtminstone har man någon att prata med bakom skulet på platsliggningen och någon att heja-järnet på! Ska bli skojsigt! Det som känns mest underligt är bara att det verkar som att tävlingen ska hållas utom hus och tävlingen är i början av november.. KALLT eller kanske till och med snöigt! Dom har säkert en plan men vi båda ba.. Okeeeeeej. För ni vet (ni som bor ovanför Gävle) att här uppe kan det vipps komma 50cm snö i början av slutet av oktober/början av november (men som hinner smälta bort 5 gånger om innan de lägger sig ordentligt! SÅ, det blir spännande att se hur planerna ser ut! De sämsta vore snöslask. Men nu ska vi vara positiva, sol och ingen snö tack!

MEN, som jag redan sagt, vårt lydndasår har redan varit helt underbart men jag kan inte låta bli att tävla sista tävlingen får året på hemmaplan! Har varit medlem i Timrå BK i ett år nu och jag är så grymt nöjd! Alltid folk på klubben, alltid TREVLIGT folk på klubben. Trevliga kurser, stort utbud och duktiga instruktörer!

Ninja har fått vila från lydnad sen tävlingen men imorgon ska vi köra ett pass! Skönt att få lite vila, skönt för både henne och mig! Man behöver vila ibland! Tiden fram tills tävlingen ska vi bara jobba upp fart och försöka dra ner på belöning! Nöta rutan, nöta nöta nöta! Försöka få in lugnet igen i leta-kommandot inför vittringen så hon inte skjuter ut som en kanon ;) Annars känns de bra! Fjärren jobbar vi på hemma, inomhus!

På fredag åker jag och mamma och alla hundarna ner till Enköping för att på spårkurs i "Avancerade spår". Mycket spårteori och framförallt hårda spår osv ska hundarna få "utsättas" för! Ska bli grymt intressant! Alla andra som ska vara med på kursen har schäfer eller malle så vi känner oss lite udda ;) MEN, Agnes ska visa vad hon går för och Ninja också! Spännande!
/Tinan


5 kommentarer:

  1. Hej Tina!

    Jag har förstått att du är grym på drag! Jag har en Border Collie och en Flatcoated retriever, sistnämnda tycker att det är värdelöst att träna.. Ja, du läste rätt ;) De flesta säger det låter inte som en flatte. Vi har testat allt möjligt som tävlingslydnad, bruksspår, viltspår, specialsök, trixträning/freestyle, apportering ja.. you name it. Eftersom jag strävar efter att ändå hitta en vettig uppgift till henne så föll tankarna den här gången på att testa just drag. Då tänker jag mig löpning (heter det canicross?).

    Har du några planer på att hålla kurs ner emot värmland framöver? Eller har du någon duktig instruktör som du kan rekommendera? Kanske kan du annars ge coaching online och hjälpa mig att komma igång och se om detta är något som passar fröken? :)

    Hör gärna av dig!
    Bästa hälsningar
    Louise Jonsson
    www.raisetofame.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad glad jag blir! Tror säkert det kan passa er, med rätt träning och motivation :D Alla kan dra! Japp, canicross heter det! Vet att Anna-Carin Lönn är superduktig (www.lillaliam.se) och hon har kontakter ner mot Värmland! :)
      Du får jättegärna maila mig och få coaching om du vill - tinasporrong@gmail.com
      Kör hårt! :D

      Puss & kram!

      Radera
    2. Tack så jättemycket för ditt välkomnande svar :)
      Just nu är jag på språng och ska bort över helgen. Men jag ska läsa på lite, kika mig omkring efter utrustning och sånt, sedan hör jag av mig till dig :)
      Ha det super sålänge! Kram

      Radera
  2. Jag är på kurs hela helgen från och med imorgon så är också på språng ;) Men hör gärna av dig! Och undrar du något om utrustning eller annat så hör bara av dig! :) Ha de gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag är så ledsen, måste lägga drag-planerna på hyllan. Vi var hos veterinären idag och Svea har spondylos som hon är ganska påverkad av :( Jag som var tok-taggad på att testa så fort jag fått råd att köpa bra utrustning..
      Men jag vill tacka dig igen för ditt varma och trevliga mottagande, så himla snällt och välkomnande! Jag önskar dig all lycka till med träning, tävling och i livet. Om jag får för mig att testa drag med lillkillen så vet jag precis vem jag kommer vända mig till :) Ha det så bra! Kram!

      Radera