Om oss i flocken

onsdag 17 oktober 2012

En god vän

..Skrev i sin blogg( Matildas) och kände igen mig helt och hållet. Att man tror sig veta sin hunds gränser och begränsningar men icke. Fina underbara djur, vad skulle vi göra utan er?

Åt våfflor till frukost innan jobbet, jobbade, åt lunch med Zandra på IKEA, jobbade mer, åkte och gjorde ärenden på Birsta City, åkte hem, åt mer våfflor OCH så till det viktiga! Åkte för att möta upp Jenny och SnyggGizmo.. Eller kanske man ska säga SnyggJenny och SnyggGizmo för att vara rättvis ;) IAF, vi ställde upp två rutor och började traska lite! Två personer ville ha hjälp med budföring så Jenny hjälpte dom medans jag traskade lydnad. Stegförflyttningar och vändningar på stället var vårt största fokus! När Jenny blir ledig fick hon hjälpa mig att spåna på fjärrdirrigering(shelvetet)! Fick en hel del bra tips som jag absolut ska ta åt mig och använda mig av! Jag har ju haft inställningen att Ninja är en, nu överdiver jag lite, vek och väldigt mjuk! MEN, efter årets säsong så har jag fått ändra min bild av henne. Ingen mes de där inte! Fick höra de första gången i våras av en kelpie-kompis som direkt sa att "Det finns nog mer krut i henne än vad du tror!" Sen dess har jag tänkt mer på det och det är där vårt problem ligger lite i fjärren - Motivationen är för låg och därför skiter hon i att lyssna. Ligger och tittar och rör sig lite men ja, för lite motivation för att utföra hela momentet! (Detta händer bara när jag står på längre avstånd.) Så nu har jag lite tips och idéer om hur vi ska försöka lösa de, lysande!
Efter de så kom en kvinna ner på plan och berättade att dom skulle skjuta på plan övanför.. "Okeeeej.." Tänkte jag och kände att "Vi måste träna de så kör!" Ställde mig vid henne och Jenny fortsatte träna! Första skottet kom, hon låg kvar! Belönade. Andra skottet, hon lågkvar! Belönade. Hon är OTROLIGT uppmärksamt och vaksam hela tiden och håller koll på skytt och allt runtom. Tredje skottet, hon sätter sig upp och försöker gå iväg till skjulet. Kallar in henne. Fjärde skottet, hon stannar kvar hos mig liggandes.  Bra då var de slut tänkte vi! Gick ut och körde lite frittfölj! Hon går med fin position och gör allt men ser störd ut (kelpies visar alla känslor ggr 1000..) Hon tar godis, och jag allt jag säger så.. Försätter ute på plan och det kommer två skott till. Hon blir lite ofokuserad men lyssnar fortfarande klockrent! Men så händer något. Skickar henne till rutan och ALLT är borta! Alla blickar upp mot plan där dom sköt, alla ofokuserade sekundrar av övervakning. Hon går i full fart, fullt fokus och gör efter det 7 klockrena rutskick från alla fyra olika håll! All oro från skotten försvann direkt och efter de så tränade vi vidare på en annan ruta, vi tränade apportering, fjärr och lite freestyle och ingenting! Jag och Jenny kom överrens om att Ninjas skotträdlsa förmodligen kommer går att träna bort till den grad att vi skulle kunna tävla bruks. Känns helt otroligt.. Dagens underlag på plan var LERA och PÖLAR av survatten! För ett år sen hade jag en väldigt skottberörd hund som aldrig skulle ha satt sin fina lilla fot på den här planen! Definitivt inte sätta sig, lägga sig eller ligga plats på den medans en annan hund får allt fokus! Hon var en riktig primadonna! Nu sket hon fullstädigt i det otroligt äckliga underlaget och leran som sprätte och flög åt alla håll! Både jag och Ninja (Och Jenny och Gizmo) var totalt leriga efter träningen så också konor och apportbock! OCH att Ninja med glädje springer ut och hämtar en apportbock täckt i gägga måste ju ses som dagens bästa! Min lortgris <3 Jag antar att det är schäfrarna som lärt henne ;)



Det känns okej att lämna lydnadsklass tre nu. Vi kan alla moment och skulle kunna göra 10 på alla (nu kommer vi ju aldrig göra det, MEN vi har dom!). Det är det jag tycker ät bra med LPna att har man LP i en klass då kan man banne mig den klassen! OCH man är redo att ta sig vidare! SÅ, håll tummarna på lördag!

Jenny har lurat i mig att tävla freestyle med Ninja i .. februari? Hm! Ja, haha, det skulle vara grymt kul och hon kan en hel del trix och fix så ja ;) Det blir nog superbra! Planerar att träffas tillsammans med dom andra freestylebrudarna i inomhushallen för att spåna och få inspiration! Superskoj! En ny upplevelse! Mamma vill ju att jag ska starta Berit också, och hon kan ju definitivt startas så det oroar jag mig inte för! Ska bli jättekul! Bra att varva lydand och freestyle också! :) Spännade!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar