Om oss i flocken

lördag 20 oktober 2012

Dagens tävling


Morgon på Matfors BK

Dagens resultat!


Pallen lydnadsklass 3 (snodd av Jenny)

Pallen lydnadsklass 2 (också snodd av Jenny)

Såhär i efterhand så tror jag att jag var lite för avslappnad inför dagens tävling. Lite tävlingsnerver är nyttigt! Var inte nervör igår, glömde flera gånger att jag skulle tävla och imorse var jag kolugn och hungrig (brukar inte kunna ens tänka på mat pga all nervositet). Kommer till tävlingsplats två timmar innan samling för att titta på eliten men.. blev lite sen så missade den första, den anmälde jag och babblade igenom tvåan och eftersom de flesta av mina kompisar tävlade i klassen efter så var jag tvungen att promenera av hundarna.. SÅ blev inte mycket elitkikning men fick höra sen att ingen av ekipagen var nöjda utan åkte innan prisutdelningen :/ Trisst!

Sen var det dags för lydnadskass två och mina pärlor Jenny och Therese. Båda två levererade två kanonprogram! Therese och Abbe hade två missar som gjorde att dom inte fick förstapris men resten var klockrent och Jennys lydnad stämde och allt var kalas! Tokfina poäng! Gizmos brorsa tävlade med matte Angelika och knep också förstapris, kanonfin! SÅ högst på pallen stod Jenny (som också blev klubbmästaste)!

Lydnadsklass ett vanns av fina Evelyn och Jackson! Klass1 (debut tror jag också det var) med kanonfina poäng! Stort grattis!

Lydnads3an inleddes med en golden som gjorde ett kanonfint program! Verkligen! En sån där turbo-golden som maxar hela tiden! Galen och superfin! (Hon vann klassen och fick dagens enda förstapris).
Therese tävlade med sin andra hund Ville och gjorde ett mycket fint lydnadsprogram! Några småmissar men over all en kanondebut i LKL3!

Sist men inte minst var det dags för mig och Ninja.

Sitt i grupp - 10
Plats - 10
FF - 8
Sättande - 10
Ink. m. ställ - 9
Rutan - 0
Apportering - 9
Metallen - 9
Vittring - 5
Fjärr - 7
Helhet - 8

10 10 på gruppmomenten, stabil som vanligt (peppar peppar) trotts att LKL1 pågick några meter bakom hundarna!  Sen kom vi kom in på plan igen (som startnummer 7) så var hon gaaaaaasad. Så gasad. Kanonfint frittfölj med lite småmissar för att hon inte riktigt visste vart hon skulle ta vägen. MEN hon höll ihop bra så är nöjd! Sättandet var utan anmärkning. Inkallning med ställande lika så, lite slarvigt avslut men KANONTEMPO och bra reaktion! Rutan är det som naggar mig.. Skickade henne och 5-6 meter innan rutan så ringer det i domarbåset (skrivarens telefon), det blir lite hallå där just då och Ninja stannar upp lite.. Jag blir stressad och hon ofokuserad.. Hon går sista biten in och står preciiiis på gränsen. I rent "panik" säger jag ligg - Hon hamnar utanför. VARFÖR KOMMENDERADE JAG INTE EN GÅNG TILL!? GAH. Nu fick vi NOLL istället. Gav upp i momentet och avslutet blev slarvigt. Andades och samlade mig inför nästa moment och apporteringarna fick kalas. Lite slarv ute på träapporten och samma på metallen men metallapporten var vår bästa någonsin! Så till vittringen.. Pinnarna låg i en stooor ring och det var vi INTE tränat på.. Ninja flyger ut och ser till en början bara en pinne eftersom mellanrummet mellan pinnarna var så himla stort.. Så hon plockar den, ser en annan, plockar upp den och hittar den tredje (som är min) griper den KANONFINT och kommer tillbaka och lämnar av den klockrent.. Vi måste verkligen träna på detta, jag tränar alldeles för smått! Men som sagt från de att hon hittade rätt pinne var ser SUPERFINT! Fjärren ääääär inte vårt moment och vi håller på att lägga om träningen.. Hon flyttar fram för mycket under fjärrens gång men reagerar fint! En 8 i helhet är jag glad för! Visste helt ärligt inte hur jag skulle belöna henne idag på plan. Mellan varje moment exploderade hon fullkomligt och genom hela programmet var hon ON FIRE! Fortfarande mycket fint fokus och koncentration på momenten men herregud.. Såhär taggad har hon aldrig varit! Såhär i efterhand känns det sjukt kul och häftigt! Som sagt såhär taggad har hon aldrig varit och hon håller sig i skinnet! förut har hon ju gått bananas hon levt ett eget liv på plan när hon blivit gasad, idag var vi ETT TEAM. Grymt kul att känna och se! Jag vågar knappt säga de, men hon hade samma intensitet som i agilityn, draget, söket osv! Och det mina vänner är mer värt än guld! HELT SJUKT KUL! Världens gladaste hund!

Mycket nöjd över dagen, många fina människor med fina hundar och en underbar stämning på tävlingsplats! Grymt glad över att ha så många fina och glada människor runt mig! Nu taggar vi en lydnadsvinter i inomhushallen i Söråker!

Min prinsessor har fått ben och har fått slappat i soffan med matte efter en promenad på Matfors elljusspår <3 Och vi ska fortsätta med det resten av kvällen! Ha de gott!


/Tinan

1 kommentar: