Om oss i flocken

söndag 1 april 2012

Schampoo som schampoo?

Innan jag började på trimmet så badade jag typ aldrig mina hundar, och det enda jag visste var väll egentligen att man bara inte skulle bada dom i "människoschampoo, -balsam, -tvål, osv). Har ju heller aldrig hållt på med utställning eller behövt "piffa" mina hundar.
Men efter att ha badat X antal hundar med olika schampoon så märker man verkligen skillnad! Vi får ju prover till jobbet av olika (seriösa) leverantörer av schampoo bland annat och det är alltid lika roligt att testa. OCH jag kan säga, att jag som korthårshundägare märker också stor skillnad!

Jag tänker inte hänga ut någon eller så, men "hylla"/tipsa de märken jag tycker är grymt bra märken med bra kvalité!

Det viktigaste med ett bra hundschmpoo/-balsam tycker jag är att:
  1. Hunden blir riktigt ren
  2. Det ska vara snällt och inte uttorkande för hundens hud
  3. Det ska vara drygt och lätt att massera ut i pälsen

Jag änvänder främst Espree på trimmet och deras Rainforset är mitt "standard" schampoo och standard balsam! Det är allroundpridukter som passar de flesta pälsar! Det luktar gott men inte för mycket, men framförallt hunden blir ordentligt ren! För det kan jag ju säga, att det är långt ifrån alla schampoon på marknaden som är så kallade djuprengörande... Fick en provflaska av en leverantör för inte så länge sen och började med att schamponera in det två gånger och schampoonerade en sista gång med Espree och vattnet visade att mycket skit satt kvar. Faktiskt helt sant. Men jaha tänker ni, jag har också ett korthår och badar min hund 2 ggr om året? Varför ska jag bry mig i att köpa ett dyrt schampoo? Jag tycker min hund blir ren efter ett bad? Och varför i HELA friden ska jag använda balsam på min schäfer?
Jo, men tänk såhär.. Om du ändå ska bada din hund.. Känns det då inte bättre att veta att den faktiskt är HELT ren? Eller att du använt produkter som istället för att torka ut huden både gör gott för päls och hud?

Hur man badar en hund! 
Det är inte alla som vet hur man ska bada sin hund, så denna är till er! 
  1. Späd schampoo och balsam i två flaskor.
    Varför späda? Jo, för det första så blir det tusen gånger lättare att massera ut i pälsen och du behöver använda betydligt mindre schampoo/balsam!
  2. Skölj hunden noga med ljummet vatten.
  3. Schampoonera hunden noga över hela kroppen. 
    Första schmpooneringen är egentligen bara till för att öppna stråna (händer bara om du har en djuprengörande schampoo) och för att få hunden HELT blöt. Ett icke djurrengörande schampoo tvättar bara stråt utanpå, typ som att dammsuga men inte skura.
    Strået har ju, som men ser på alla schapooreklamer, typ som "fiskfjäll", schampoot ska öppna dessa så all skit verkligen släpper!
  4. Skölj! Behöver inte vara petnoga, men skölj överallt.
  5. Schampoonera igen! Denna gången lika noga och överallt!
    Denna schampoonering är den som gör hunden REN så var noga. Om du har en väldigt skitig eller en hund med mycket päls kan du schampoonera tre gånger.
  6. Skölj noga och väl så allt schampoo verkligen är borta!
  7. Massera in schampoo över hela hudnen, framför allt på partier där den har längre päls eller blir mest skitig!
    Balsamet återförsluter stråt som vi öppnade men schampoot! Så balsamet hjälper till att hålla hunden renare längre! Om man inte använder balsam så stängs inte hårstråt och hunden blir snabbare smutsig och ful i pälsen! Man kan säga att balsamet "impregnerar" hårstråna!Det är också därför det är viktigt att innan skölja ur allt schampoo, eftersom schampoo och balsam jobbar emot varann om dom används samtidigt! 
  8. Skölj ur balsamet väl och ta god tid på dig! 
  9. Nu är det bara att torka!
Och nu till det skojiga! Tycker att det är dyrt att köpa tex. Espree.. Men.. Rainforest som jag använder späds med 1 del schampoo och 16 delar vatten, så det blir 17 flaskor färdigt schampoo av en falska i butiken.. är 17 flaskor för 170:- mycket? Finns dessutom schampoon som späds upp till 24 delar vatten. Det är inte så dyrt som det ser ut! Dyrt är att köpa nått på ICA och använda halva flaskan och din hund är inte ens nästan ren och förmodligen irriterad i huden och torrare, DET är dyrt!

Espree's schampoon är helt miljövänliga, och allt som finns i flaskan finns på innehållsförtäcknignen.
Att inte skriva med allt vad schampoot innehåller är inte speciellt vanligt..
Espree's produkter innehåller dessutom en stor del aloevera som gör att dom inte tokar ut huden på hunden även om du måste bada ofta! Ett bra val för miljön, hunden och plånboken alltså ;)

Något som jag också tycker är spännande är alla olika typer av schampoo. Finns för valpar, länghåriga mjuka pälsar, långhåriga sträva pälsar, korta pälsar, röda pälsar, svarta pälsar osv osv. Finns även för känsliga hudar. Fick i en riesen men otroliga hudproblem, torr, mjällig och matta strån. Efter ett bad och inpackning med specifikt balsam fick hon kolsvart glänsande päls och mjället höll sig borta flera dagar. (Espree's Tea Tree & Aloe schampoo och balsam) Eller när jag badade chefens dv. schunzer med ett schpoo för strävpäls av kallfärg! Hur stor skillnad som helst och toppbetyg av matte och andra trimmare på jobbet! Stråna blev strävare och hon blev KOLsvart! Benhåret blev strävare men fortfarande fluffigt och följsamt! (Det var en BioGroom schampoo för strävpäls) Helt otroligt om ni frågar mig och otroligt kul att jobba med så bra produkter! Finns en schampoo för alla! :) Tänk på det nästa gång du ska bada din hund!

Här hittar du Espree's alla hår- och hudvårdsprodukter --> LUPUS - Espree

1 kommentar:

  1. Tack för tipset om både schampoo och hur man badar en hund på riktigt, hade faktiskt ingen aning :-) mycket intressant och matnyttigt :-) mer sånt!

    SvaraRadera