Om oss i flocken

måndag 9 april 2012

Den som aldrig slår tärningen..

..slår aldrig en sexa!

När jag valde om på gymnasiet för att gå Hundsport så gjorde jag ett val. Ett val för mig själv. Ja, jag valde att kanske få en lite smalare utbildning "läsa-vidare-senare-på-någon-fin-högskola-mässigt", men jag gjorde något som förändrade mitt liv. Nu idag står jag med ett rätt dåligt betyg på högskoleprovet och mja, okej betyg osv. Men jag hade tre otroligt roliga år och lärde mig massor av kul grejer, träffade underbara människor och blev mer hundnörd än någonsin! Bästa jag gjort i mitt liv. 
Många tyckte att "Herregud, men vad ska du göra sen då? Hur ska du få jobb?", men se vart ForshagaAkademins hundsportsgymnasium tog mig - Jag är egenföretagare med ett fint fungerande företag! Jag jobbar alltså med det jag tycker absolut mest om, HUNDAR. 
Det var mycket egen vilja som gjorde att jag satte allas negativa kommentarer åt sidan - Du är bara 20 år, du har ingen erfarenhet, du kommer aldrig klara att driva ett eget företag. Vänta några år, du är för ung. Man kan inte bara starta ett företag med det man tycker är roligt och tro att man ska kunna leva på de? Men Tina, man kan inte jobba med något man bara tycker är skoj. OSV. 
Jag säger bara IN YOUR FACE! Visst, vi har i stort sätt fått leva på Rikards lön sen november men det har fungerat, vi är lyckliga och glada och vi lever och mår bra trotts allt. Vi tar dagen lite som den kommer och vi vet att det löser sig! Snart kan jag börja ta ut en bra lön och då är vi helt på banan igen! 
Jag är otroligt stolt över mig själv att jag vågade gå den väg jag själv ville och vågade leva min dröm! Och att jag har en så otroligt stöttande familj, framför allt Rikard. 


Men så till det som "alla" trodde skulle hända, vad skulle ha hänt om det inte funkat? Ja.. Då hade jag fått söka nytt jobb kanske på ICA? Och lagt ner företaget? Jahapp.. Hade det varit hela världen? NEJ! DE LÖSER SIG! Våga testa!  Våga chansa och framför allt VÅGA LEVA DET LIV DU VILL LEVA! 


Många vänner står på tröskeln med flera alternativ att välja mellan. Man ska vara realistisk i sina val, självklart men för guds skull älskade vänner, våga misslyckas! Drömmar är är målstolpar som vi ska igenom! Något att jobba mot men även uppnå! 


Vi är bra på att sätta upp mål, drömma och önska men vi är inte lika duktiga på att genomföra. Kom igen för fan! Våga göra det ni vill och alltid drömt om! Jag bor med en underbar hundtokig kille som älskar hundträning lite mycket som mig, vi har massa härliga hundar, vi bor i en hundtokig stad nära många underbara hundmänniskor (och normala icke hundfolk) och jag driver mitt egna hundföretag och träffar underbara hundar varje dag. Mina egna hundar är dessutom med mig varje dag. Vi trivs, vi tränar hund och vi lever livet. Visst, vi har det jobbigt och svårt ibland, livet är inte alltid en dans på rosor nej, men det är värt det efteråt.. När vi sitter med flocken i soffan efter en heldag i hundeland! Det är värt det när jag känner mig nöjd och stolt över att jag vågade. Jag vann mer än jag förlorade.


Vänta aldrig på det "perfekta ögonblicket" för något för det kommer aldrig.
Tänk efter.. Vad har du att förlora? Ärligt..

/Tinan

4 kommentarer:

  1. jättebra inlägg! grymt! =)

    www.laekenois.wordpress.com

    SvaraRadera
  2. Så bra skrivet...önskar jag vågade satsa jag med.
    Får ha ditt blogg inlägg som något sorts mantra.

    SvaraRadera