Om oss i flocken

söndag 22 april 2012

Agility för hela slanten!

Idag blev vi upp vid åtta och det var seeegt.. Hundarna var helt galna och jag var toktrött! Men, visste att vi skulle hitta på kuligheter så efter en halvtimmes snooze i soffan var jag redo att tagga till ;) Frulle i magen och sen brummade vi iväg mot Söråker hela gänget! Schäfrarna fick en liten prommis innan eftersom deras dag inte alls skulle bli lika spännande som kelpiens..! Började med banbygge och småprat och sen var hela gänget igång! Vi var en litet och effektivt gäng som jobbade bra ihop, det rullade på fint! Så istället för att köra ett lopp ber bana (en agility, en hopp) så hann vi köra två lopp per bana! Perfekt att kunna rätta till det som gick snett loppet innan! .. För oss blev det dock typ tvärt emot! ;)


Första loppet var jag typ i chocktillstånd. Allt flöt på så himla mycket bättre än jag trodde - och jag kan bocka av en av mina punkter på fokus-listan jag skrev igår, att lita mer på min hund! Som sagt, var jätteförvånad över att hon var så koncentrerad och styrbar! Tände ju henne innan OCH eftersom vi inte sett en agilitybana på gud vet huuur länge så tänkte jag "första loppet blir det sämsta".. Men ICKE, ett av dagens bästa!
Snacka om "tur" vi hade på balansen! ;) Haha, inte det snyggaste kontaktfälltstagningen i historien men det gick! Sen ropar jag här lite i onädan och för sent så hon smiter förbi hindrena, matte behöver alltså mest träning!



Andra loppet var alltså på samma bana som första. Allt går kanon fram tills hindret innan slalom, jag ser att hon vill fortsätta fram på hindret som står i riktning fram, så jag svänger lite för trögt och hon kommer för nära hopphindret och river. Frustrationen byggs upp, hon klarar att hålla fokus genom hela slalomet ändå (LYCKA) - även fast det just nu är ett "irritationsmoment" då min fartälskare måste sakta ner (skittråkigt juuuu). Varför jag skriker här innan tunneln förblir en fråga, när man blir lite förvirrad så kommer fel ord ut.. Note to self - TUNNEL TINA, TUNNEL! Blev i alla fall ett kanonbakombyte upp på balansen och även en snävare mer målmedeveten sväng upp på A-hindret.  Men sen strular jag bara till det en gång till för sen äre full fart framåt in i mål ;)



Tredje loppet och det var dags för hoppbanan! Är nöjd med starten men hade nog såhär när jag tittat valt att göra den lite annorlunda.. Men eftersom vi inte kan gasa in i slalomen så ja.. Aja.. Blir lite tvärnitsvarning.. Och jag antar att den frustrationen som gör att hon inte kan hålla ihop i slalomet. Frustration hon får när det går för trögt. Det är också den frustrationen som gör att vi måste göra om några gånger. Efter det går allt kanon! Är grymt glad att jag höll mig kall efter hoppet efter U-tunneln och väntade in henne! Skit nöjde verkligen med detta lopp, min lilla loppa!


Fjärde loppet så började jag känna av tröttmössan! Värdelös start av en vad som ser ut som en fysiskt handikappad matte.. SUCK.. Aja. Man ser hur hon bara vill fram, fram, fram i slalomet! Men som sagt, det är underbart att se att hon håller ihop. Förr har hon bara "flugit iväg", ylandes och sjungandes för ful halls i frustration.
Hon kommer ut alldeles för långt ur tunneln - för dålig förberedelse av matte, så dom två hopphindrena efter tunneln blir ett enda svaj! Så även, ingången i tunneln! (Man hör mig till och med skratta på filmen). Men hon jobbar och jobbar för att utföra uppgiften rätt och vi lyckas! Efter det glömmer jag både bana och händling.. En liten comeback senare och slutspurten blir i alla fall fartfylld ;)


Är grymt nöjd med dagens träning och förberedelserna funkade kanon! Och jag sträckte på mig iaf lite mer ;) Jag litade på min hund och jag hittade en bra förberedelse! Allt jag skulle göra gjorde jag! Blir det bättre? Vi gjorde många små missar, några större men jag tycker helheten känns underbar! Vi gick ut och va ett team, inte en galen kelpie och en förvirrad, flaxande matte! Vi har inte tränat agility ordentligt på skitlänge verkligen, och då tänker säkert många som tänker "men herregud, varför tränar du då bana på träningstävling det första du gör?" JO, för att 1. Jag har inget att förlora. 2. Jag skärper mig som förare mer. 3. För att jag tycker det är fiffigt, nu vet jag precis vad vi behöver träna på!

Efter inomhushalls vistelsen åkte vi vidare till Timrå BK för att plocka fram hindrena som legat i ide i förrådet under vintern. Plockade fram allt och byggde en bana. Tog ut lillskrutten som fått lite energi-i burkform och vilat någon timme. Men efter tre hinder så kände jag att vilan vart för kort och vi latjade bara till det och vilade medans dom andra körde sina lopp! Sen satte vi oss och fika och planerade sommaren :) Supermysigt!

Påvägen hem så stannade på på elljusspåret och prommanderade 7 km i solen! Schäfrarna blev överlyckliga och helt galna och racade som dårar i skogen! Var otroligt skönt att gå och känna solen värma i ansiktet! Underbart!

Nu ska jag laga kycklinggryta och njuta av dom sista helgtimmarna! Ha de gott!
/Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar