Om oss i flocken

lördag 21 april 2012

Uppladdning

Dagen började faktiskt inte alls bra, försov mig otroligt! Hade ställt klockan helt fel och ja.. Som tur var gjorde det inget direkt men klart man stressar upp sig! Blev full rulle hela dagen med fix och trix med lite allt möjligt! Tiden flööög iväg och väl hemma blev det samtal med far och en regning, blöt prommis med hundarna och städ av huset! Nu sitter jag med cheeseballs och trocca i soffan och snyfftar till "Kvällen är din" - Standard!

Agilitytrosorna på plats!
 Imorgon taggar vi agility för hela slanten! Först träningstävling på morgonen i inomhushallen.. Vilken jag verkligen hoppas jag får vara med på trotts att Ninja löper.. Trosor är i alla fall införskaffade.. Fingers crossed! Hopas på två lopp med räserråttan! Detta blir uppvärmning för efter det ska vi iväg på framplock av hinder på hemma klubben! Efter framplocket blir det träningstävling igen! Agility för hela slanten alltså! Schäferbusen får ha vilodag.

Fokus för morgondagen:
- Att våga lita mer på min hund på banan
- Att sträcka på mig
- Att försöka hitta rätt förberedelseform, vara lugn inuti men snabb utanpå. Fröken brun måste ha med sig hjärnan och inte vara för gasad.


Morgondagens "to-do-before-race":
- Tända henne i hallen och sen köra lydnad, lydnad, lydnad och kontakt. Hon tänder direkt hon ser eller känner av agilityhundarna så tänder jag henne när jag precis ska ut på banan själv (hämtar henne och sen kör) så är hon så otroligt gasad att varken huvud eller kropp vet vad som är upp och ner.
- Kräva kontakt. Låter kanske lite elakt/jobbigt men om jag låter henne göra som hon själv så rinner det liksom över. Hon måste samla sig och det gör hon när hon får uppgifter och vet att "Nej, nu ska jag koncentrera sig på matte." Jag vill gå ut på planen och känna att vi är ett TEAM och samlar jag inte ihop henne så kan hon inte riktigt koncentrera sig. Det tar några extra sekunder att samla sig. Jag blir inte arg på henne men med lugn och fast hand så korrigerar jag "vattnet som rinner över bägaren".
Jag av släktet som tror att regler gör hunden lugn. Att veta vad som är tillåtet och inte. Självklart skulle jag behöva flera timmar och många blogginlägg för att förklara exakt vad jag menar med det. MEN, jag känner att mina hundar blir lugnare om jag har tydliga reglar. But that's just me. Ninja är precis lika glad på planen efter att fått veta att man inte skäller/hoppar/ylar/härjar/ vid sidan av plan än om jag inte säger något. Dock betydligt mer kontrollerbar! ;)

Sammanfattning:

- Ha roligt med hjärnan i huvudet och "tassarna på jorden"!

Hoppas någon kan filma loppen så ni får se hur det gick, i så fall kommer det ut på bloggen imorgon! En sammanfattning av dagen kommer i alla fall definitivt!

Har fått lite tips och råd om vittringsapportering med av ett riktigt proffs ;) Så nu ska den träningen återupptas! Ny energi! Lydnadsklass 3 here we come! Och.. Just ja.. Budföring med skott.. Det var det vi skulle träna mer på också ja.. ;) Tur man är medlem i en superklubb som fixar med såna möjligheter! Full rulle kanelbulle, nu kööör viiii!
/Tinan

3 kommentarer:

  1. Var har du hittat de fina "kalsongtrosorna" (Baccis uttryck)? Kanske skulle de vara mindre förnedrande än ett par svarta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi säljer dom på ArkenZoo här i Sundsvall!! :)

      Radera
    2. MÅSTE ha sådana till Sessan :)

      Radera