Om oss i flocken

fredag 13 april 2012

Snabba ställanden/ STÅ

Tänkte dela med mig av en träningsmetod dom jag använt mig av mycket när jag lärt in både stå och snabba ställanden.Vi hade grymt stora problem med både stå som kommando och snabba ställanden innan jag ramlade över denna "metod". Hon ville inte stå i fjärren och vid inkallning så smög hon från de att kallade på henne, för att vara beredd på att stanna ;)

Vad betyder STÅ för mig?
Jag använder STÅ som kommando både i fjärren, i rutan (LK2) och vid inkallning med ställande. SÅ, för mig ska STÅ betyda FRYS. Fyra låsta tassar i backen. 


Varför just denna metod?
Jag har en hund som gillar när det går snabbt så att sitta på golvet med en klicker och trixa är inget hon tycker är speciellt spännande, det funkar när saker bara ska finslipas men hon tycker snabbt att det bli långtråkigt. SÅ jag valde att jobba meeed min hund och gick med det snabba.


Grundövningar
Jag tog först en kampleksak, drar upp henne i jakt genom kamp- och jaktlek. Väljer väl mina kommandoplaceringar och kommenderar och fryser själv vid ett bra tillfälle så jag ger hunden en ärlig chans att kunna stanna på ett bra sätt. Så fort hunden stannar väntar jag en microsekund och klickar och berömmer och fortsätter kampa. Kamparvidare och göra om samma sak igen! 


När jag ser att hunden börjat förstå vad det är jag vill så göra jag samma men jag väntar längre och längre innan belöningen kommer. Jag kan även börja röra mig efter kommandot kommit och då ska hunden såklart stå kvar i fryst position. 

Fullt fokus på föremålet, bara att släppa. (Sökskynke not needed in lydnad dock, hehe)

Snabba ställanden, FRYS
Det var de grundläggande övningarna. Senare har jag börjat göra uppbyggnaden till inkallningar med ställanden osv. - Alltså SNABBA STÄLLANDEN! Jag lägger ut ett föremål/belöning en 10-20m från hunden och låter hunden se på. Jag håller sedan i halsbanden, när jag vill att hunden ska iväg så släpper jag! (Springer inte hunden så ge frikommando). Hunden får de första gångerna springa direkt fram till föremålet och ta det! Beröm och belöna snabbt och fint tempo ut! När hunden börjar förstå så kan man börja lägga in kommando. Då gör jag precis som vanligt, släpper hunden men att jag sen kommenderar STÅ när hunden kommit upp i fart. Stannar inte hunden så ha kortare avstånd eller börja med en belöning som inte är lika stor retning. (Men vid det här laget bör hunden iaf ha ett hum om vad STÅ betyder. Stannar hunden så belönar du med att den får ta föremålet och kampa lite. Ställ upp igen och kasta ut föremålen, håll hunden och släpp. Denna gången får hunden inget kommando utan bara beröm för att den springer ut i bra tempo. Man varvar mycket för att hunden inte ska veta eller göra som Ninja lätt gör - Smyga hela sträckan. 

Jag vill att retningen ska vara så hög att tempot inte sänks även om hon vet att när vi gör den här övningen så är det snabba ställanden vi pysslar med! Lura hjärnan lite att inte göra sig beredd genom att sakta in, men att stanna kvickt för att lika kvickt få komma vidare till belöningen!

Om hunden inte stannar eller inte gör rätt (ex. lägger sig ect.)?
Om hunden inte stannar, stannar "dåligt"/tar många steg så går jag och hämtar färemålet och gör om hela övningen, kanske köra några korta skick direkt till föremålet. Om hunden inte stannar så kommenderar jag nej och låter inte hunden ta föremålet. Man kan även ha en hjälptränar som tar bort belöningen.



Varför ingen inkallning?
Jag har via den här metoden lyft ut hela ställande momentet ut inkallningen för att kunna finslipa teknik BARA, utan att joxa och trixa i det färdiga momentet och framför allt inkallningen. 


Min erfarenhet av metoden
Men är dom såhär "lättlurade" då? Funkar det? Ja, för mig och Ninja gjorde det det! Hon har fått betydligt bättre tempo både första och andra sträckan! Betydligt! Och jag slapp strulet och konflikten i vår smyginkallning á la vallhunden. För för Ninja gick det så långt att hon inte bara smög hela vägen in till mig utan att om jag inte sa något (STÅ) så stannade hon framför mig i ett perfekt STÅ.
Nu har hon kanonfint tempo på första sträckan och stannar både stadigare och snabbare på kommendering och kommer in i kanonfint tempo! Kalasbra!



Förstättning
Senare så har jag ju ökat avståndet till föremålet så hon verkligen kommer upp i maxhastighet och nu gör jag även samma med LIGG. Hon älskar övningen och jag ska se om jag kan få någon som filmar lite såna här övningar så kan ni som klurar på hur det ser ut IRL få se det :) 


Det är mitt bästa tips! Lycka till till er som vill prova och undrar ni något ang metoden så fråga gärna!

/Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar