Om oss i flocken

torsdag 1 mars 2012

KM vinsten!

Igår vad det skidpremiär efter två veckors sträng vila, kul även att det råkade vara på klubbmästerskapet! Kunde inte alls spåret och visste inte alls hur långt vi skulle åka, var, hur eller när när jag kom men de löste sig! Fick guidning av en äldre man som var där och jag kan säga att efter den rundan kändes det inte alls kul, rena rama supergubben som bara spurtade iväg! Kände mig som Bambi på hals is när jag staplade efter så fort jag kunde, haha! Att dom även lurade mig att det var masstart jag ju en hjärtinfarkt för sig själv då stadion såg ut som en bandyrink! Det får bära eller brista tänkte jag! 

Hade fult skå att hänga med mannen på spårgudning så jag glömde helt bort att känna av spåren och skidorna.. När vi dundrade iväg i högsta fart så vad glidet toppen och skidorna gick som aldrig förr, men efter 150 meter kom vi in i skogen..... Höll på att göra årets faceplant då det högg något så oerhört överallt där solen inte nått fram under dagen. Herregud tänkte jag.. Utför blev det, helt okej då får vi lite fart och jag hinner hitta balansen.. ICKE, stöp när jag fått upp farten och tänkte vart ska detta sluta.. Aja, Cajsa skötte sig kanon och väntade på att jag skulle komma upp så vi kunde åka vidare. Hade turbo-mannen (/vägvisaren) framför mig och tänkte att "han ser jag aldrig mer under detta lopp", då han startat en minut före mig. MEN i första uppförsbacken (ca 1 km in på spåret) så skymtade jag dom och efter nästan 2 var vi om. KANON, Cajsa gick som en klocka och hade hela tiden fullt fokus fram! Pga föret så gick det typ inte att ta ett enda skär på de två första kilometrarna så benen brände rätt ordentligt vi det här laget! PLUS att man var tvungen att ta i ordentligt för att skidorna inte skulle välja egna vägar i slasken. 
Kände inte inte helt hundra men när vi kom ut efter 3 km så kom jag ändå igång lite och kunde kasta mig upp för backarna ;) Cajsa följde samma exempel! När vi bara hade hästskon kvar (1 km kvar) så såg vi Caspar (som startade två minuter innan) att han var på väg ner från skon - betyder att vi tagit in ordentligt! Vinnarskallen slog till och tryckte ordentligt i sista branta uppför och den var det bara att tuta och köra utför mot stadion! Sluttiden blev 14.03 på 5km.
Drug ur det sista in mot mål och fick en fin målgång som direkt övergick till tokmys i snön! Vi låg ett tag på stadion och myste medans vi väntade på att Eva och Ninja skulle komma i mål! Dom tog det lite lugnare och gjorde ett fint lopp! Två blev Cajsas bror Caspar som kördes av Susanne, skojjigt - Tyrannerna ääääger ;)

Timrå BKs klubbmästare i Drag 2012.
5km på tiden 14.03.

Känns helt underbart att avsluta säsongen med Cajsa på de här sättet! Första gångerna vi körde var det mycket förvirring och högt temprament showing. Fläng hit och dit så fort hon inte riktigt förstod och ett lämpligt tempo för att kunna vara redo på allt (skidåkare, förare, ekorrar, älgar, stavar, skidor, linor, andra hundar osv osv). Inte elak bara väääldrig framåt ;)
VI har tränat ihop nu under säsongen och kört mycket på rutin och eftersom jag har kört henne istället för Eva (som inte är lika säker på skidåkningen) så har hon verkligen bara fått lära sig att sköta sitt och gå på! Under gårdagens lopp så åkte vi på ett helt främmande spår för både mig och Cajsa så ungen av oss visste var vi skulle - Vilket automatiskt leder till viss undran. Styr henne endast genom att göra henne uppmärksam på sväng med kommando och dra lätt i linan, och hon tar det klockrent, inte stress inget trams bara pang på hela loppet! Inget problem vid omkörningar där hon för såg den omkörde som mållinje och saktade in kraftigt och blev förvirrad när vi skulle vidare. Kan också säga att hennes tempo ökad dramatiskt från första loppen.. Helt annat fokus - Helt annat tempo! Det går BETYDLIGT snabbare nu! 

Nästa säsong blir det Cajsa/Tina-Dragsäsgong! Ninja ska också få utvecklas i vårt lilla spann och få lite hjälp att dra! Ska bli kul att se hur mycket lilla brun kan utvecklas också! Hon, för den delen har också gått framåt enormt denna säsong. Att en kelpie med hälften så långa ben som Timrå BKs snabbaste malle, ändå kan dela lina med denne och går i sträckt lina är F*N inte dåligt! Fina tjejer delux <3 

Imorgon är det bruningens tur!

Nu blir det lugnare på dragfronten.. och med det menar jag att vis ses vid isladan imorgon ;)

/Tinan

2 kommentarer: