Om oss i flocken

tisdag 27 mars 2012

Nästan jättekaos & spårpremiär

Gruvade mig lite inför dagens uppdrag igår och i morse.. Stod nämligen många lite klurigare hundar på schemat (klurigare än nerrakning av små tovmonster alltså, hehe): Norwichterrier som skulle ryckas (9823573858 kg hår), en riesen som varit hos mig förut som haft jättestora problem med pälsen (tunnhårig, tovig som attan för att pälskvalitén förändrats under en tid hunden var sjuk, så extremt svårt att få det att de riesen-aktigt och snyggt ut.) OCH till sist en wheaten som skulle vårklippas. Tuta och kör tänkte jag.. meeen dagen blev inte alls som jag tänkt mig ;)

Först kom fröken Norwich och hon var 8 år gammal och extreeemt hårig.. Efter att ha insett hur hårt håret satt och hur jobbigt lila damen tyckte det var så bestämde sig matte och husse och jag oss för att klippa henne med maskin! Hon var som sagt 8 år och hade jättejobbigt av ryckningen så varför hålla på? Så istället för tre-fyra timmar trim så blev det 30 minuter trim och 1 timme klipp!
Tvåan som var riesenen gick snabbt och lätt då jag fick den positiva överraskningen att hon efter medicinering efter föregående trimning blivit jättemycket bättre! Toppen! Så efter två timmar var hon klippt och badad med rosett i örat!
Nu till det mest spännande på hela dagen.. och hela min "trimkarriär" ;) Herregud, höll på att dö lite.. Kommer in en karl med en wheaten, tovig och med MASSOR av päls. Jag insåg snabbt att det aldrig skulle gå att reda ut så berättade för husse att "det kommer bli kort.. väldigt kort!". Husse var inte alls förvånad och tycke att "GÖR'T!". Han tycke bara att jag skulle tuta och köra meeen.. kände inte att matte hade förstått det via vårt samtal (det var hon som bokade tiden) och på henne lät det som att han inte hade några tovor alls, typ "lite på benen kanske". SÅ husse slog en signal och jag fick prata med henne, "Nej nej nej, du får absolut inte klippa med maskin, så kort vill jag inte ha!" blev reaktionen! Hon bestämde sig för att istället skicka hem hunden och reda ut tovorna.. Så husse fick åka hem.. Lite putt var han eftersom han liksom jag förstod att.. Det går inte att reda ut dom där tovorna.. Det mest spännande i detta hade ju varit fall jag bara hade lyssnat på husse och rakat ner hunden med 7ans skär och sen skullat lämna hem honom till matte som skulle hämta honom.. Herregud, får rysningar bara jag tänker på det! Lite chock hon hade fått. Känns trisst att hunden gick hem tovig men skönt att vara på den säkra sidan! PUH.

Hänger på tork!

Kom ju pga av det sista "avhoppet" hem lite tidigare och därför blev det spår för tjejerna eftersom det inte hunnit bli mörkt! Hittade ett fält bakom huset så pallrade mig dit och traskade ut två raka spår. Det blåste och var rätt blött så gjorde det lätt för vovvarna! Spåret låg i nästan en timme och båda tjejerna traskade på fint :) Moggie blev såklart överlycklig eftersom hon ÄLSKAR att spåra! Dundrade iväg från start men fick samla sig lite då underlaget inte var så speciellt samarbetsvilligt.. Efter 20m fattade hon vinkeln och saktade ner. Supernöjd! Spåret var 70m och rakt!
Ninja traskade också på i bra tempo.. Hon som i jämförelse "hatar" spår.. MEN efter en vinters vila och massa ego-träning så tog hon uppgiften bra! Mycket nöjd! Spåret var 60m och rakt :)

Fältet vi hittade några meter bakom huset (det var en liten skog mellan huset och fältet, haha)

Efter spåren var klara så racade dom på fältet och vi hittade även en ny promenadväg som vi ska testa nästa lediga dag :) Underbart! (Vägen är bakom fältet på bilden, perfekt ju!) Nu ska jag göra middag åt min favorit som snart kommer hem från träning! See you!

/tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar