Om oss i flocken

tisdag 11 september 2012

Spårlärare Agnes

Idag slutade jag sent.. 19.15.. MEN, bestämde mig ändå för att åka och spåra med kollegan Amanda och hennes bostenterrier-valp Yoda på fyra månader! Han är för övrigt en av Agnes bästa kompisar! Vi la spåren på en gräsmatta och eftersom det både var Amandas första riktiga spår och Yodas så lämnade vi hundarna i bilen och gick jämsides ut spåren (med tillräckligt avstånd emellan såklart). Spåren fick ligga ett tag och sen så började vi med Agnes för att Amanda skulle få en bild av hur det gick till och hur hon skulle tänka! Agnes spår var 60-70m och Yodas 40-50m. Agnes vet numer precis vad hon ska göra när hon hittar en spårflagga! NOSEN PÅ! Jättefint spårat av henne!
Yoda snurrade lite och hade en del kontroller och funderingar de första 25m men efter de så spårade han kanonfint! Otroligt häftigt att se så unga hundar spåra så fint! Tror verkligen vi underskattar valpens egenskaper och HUNDENS.

Lydnad stod ju på dagens schema för tjejerna och så blev de. Moggies gick kalas fram till framåtsändandet.. Måste nöda mer. Inkallningarna har blivit riktigt fina och apporteringen lika så men detta förbannade framåtsändande....! SUCK. Aja, nöta nöta nöta.
Ninjas lydnad var spotless! Körde igenom appell-lydnaden med 1kgs apporten ;) taskigt tyckte Ninja! Gick fint efter att jag påpekat att "du hämtar det jag kastar, that's it"! Hon morrade lite innan hon tog den för att peppa sig själv ;) Ninja.. Vi är 1KG från tungapporten! ;)

Imorgon ska jag och Rikard upp tidigt för att hinna spåra hundarna innan jobbet! Nu ska jag klura ut morgondagens upplägg! Natti natti!

/Tinan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar