Om oss i flocken

fredag 21 september 2012

Mitt val i foderdjungeln!

Att välja foder kan vara en riktig djungel! Eftersom jag jobbar i en av Sveriges största kedjor var det gäller djurtillbehör så får vi gå på många föreläsningar om olika foder och tillskott! Jag har utfodrat mina hundar med dom flesta vi har i butiken och har fastnat för Eukanuban. Det är det enda fodret som alla våra hundar har gått bra på samtidigt, det är grymt prisvärt, har högt köttinnehåll (MED BRA KÖTT) och som sagt alla hundar har fin päls, fina tänder och fint hull! Har precis rullat hem 60kg till våra stjärnor så nu har vi så det räcker nästan 3 månader!

Underhållsfoder!

Högenergi!

Valpfoder!

Vi har alltid ett högenergi- och ett underhållsfoder hemma. Beroende på hur mycket hundarna presterar varierar mängd och vald sort! Under högsäsong så går dom på Premium Performance (högenergi) och när hundarna är avställda eller ligger ligger i vila så går dom på vanligt underhålls foder, Adult All Breed Lamm & Ris eller Adult Medium Breed! Valparna får valpfodet, Puppy Small Breed eller Lagre Breed. Eukanuba har alltid 6 säcken till halva priset dessutom.

Man tror inte att foder spelar så himla stor roll MEN när man jobbar i djurbutik får man höra många underbara och häftiga historier om hur foder kan förändra så otroligt mycket. Och jag säger bara - Eukanuba Daily Care!

När Cross kom hem till oss och hade vart hos oss två-tre veckor fick jag en säck valpfoder av annat märke (ett av de vanligare i djurbutiker).. Helt plötsligt var hunden full i utslag och kliade sig som en gaaalning. Först gissade vi på myggbett men när såren blev större och började bli lite variga så bytte vi foder. Köpte en Eukanuba Sensitiv Skin. Efter två veckor var alla utslag borta och hunden som ny. Läste sedan på innehålls förtäckningen på fodersäcken och köttprodukterna ligger inte först.. Så att säga.. Stort märke men tycker det är lite pinsamt.

Har fått in flera med äldra sega hundar som testat Eukanuba Senior +9 (hög energi för äldre med extra glykosamin bland annat) som fått helt nya hundar - Glada, allerta och mer rörliga!

En kvinna kom in med sin Lagotto och hade gett lite olika foder och hunden hade utslag och pälsen var helt sträv, tovig fast den var 3cm lång, inte lockig och ja FUL. Hon var jätteledsen och jag fick lov att raka ner honom. Efter det så fick hon testa Eukanuba Sensitiv Skin. Hon kom in igen efter en månad - Pälsen fin, KRULLIG och i helt annat skick, kanonfin! Hon blev så glad att vi fick blommor och tårta på jobbet!

Ett tips till er som lägger godisspår eller går nått annat då hunden får i sig lite mycket korv, köttbullar osv. Jag ger alltid våra hundar en skopa Eukanuba Sensitiv Digestion för att lugna magen! Stoppar upp direkt och hjälper magen att ta hand om onyttigheterna ;) Har det alltid hemma fall någon hund äter i sig nån "skit" också! Funkar bättre än många andra "mag-foder" på marknaden!

Sen är Eukanuba de enda märket, vad jag vet som har ett BANTNINGS-foder (förutom kanske veterinärerna) - Light-foder innehåller bara mindre fett medans Eukanuba Over Weight innehåller ett ämne som hjälper kroppen att bränna onödigt fett! Självklart innehåller det också mindre fett! Passar också bra till kastrerade hundar som har lätt att gå upp i vikt!

För er som tänker att - Hon är sponsrad av Eukanuba och får säkert betalt för att säga det här om mörket så NEJ. Jag får inte ett skit för att "skryta" om detta kanonfoder! MEN jag vet att måååånga där ute har problem att hitta ett foder som passar och jag är verkligen stolt över att representera ett foder som är bra - Högt köttinnehåll (med fint kött - kolla om det står kött eller köttbiprodukter på din påse, köttbiprodukter är nämligen inte samma sak som KÖTT. Oftast är det bara 40-60% av köttbiprodukterna som hunden kan ta upp då det innebär att det är ett "mosat djur" - ben, kött, senor osv. Köttmjöl tex. är muskulära delar och INTE ben och märg tex). SÅ, gå in till din närmaste djurbutik och be att få testa 3kg hundmat, värvningkuponger finns i alla butiker som säljer Eukanuba! :)

Bra mat till våra älskade stjärnor är självlklart! Sen är dom individer, alla foder funkar inte på alla foder och ibland kan ett "skitfoder" vara det som passar hunden bäst! Men nu har jag delat med mig av min erfarenhet.

Och om jag inte gav Eukanuba (om det mot all förmodan skulle försvinna) skulle Precept Plus ligga högst på listan för vad vi skulle gå över till :)
/Tinan






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar