Om oss i flocken

söndag 4 december 2011

Förvirrad..

Just nu snurrar tankarna värre än någonsin.. Att skaffa rätt ras när det finns flera hundra att välja mellan, och sen individ på det! Detta är ju såklart inget som ni inte redan visste. Är toksnurrig vad det gäller mål och och typ av hund..

Nu när man tagit ett steg in i skyddsvärlden så känns det ju otroligt spännande och intressant och varje dag på träningen känns det lite självklart att det är (bland annat) DET jag ska satsa på. Eller i alla fall kunna träna.. Och träna lite mer på allvar..Schäfer kommer jag aldrig skaffa.. Uppväxt med rasen men hundtypen passar inte mig (då jag dessutom vill satsa på agility också, säger inte att det inte går men.. nej, inget för mig). Vet inte vilken ras som passar till båda iofs..?

Efter ett träningspass agility känns det precis lika och jag var länge varit sugen på en mindre hund och då självklart en terrier! Border terrier står högt på den listan. En terrier är en terrier och jag vet inte huuur många gånger jag sagt, aldrig mer.. men deras inställning och power är unikt och grymt häftigt!

Men jag har ju ändå fallit pladask för kelpien.. Dom passar mig tokbra! Men, jag vill ha mer hund än Ninja - mer gas, mer kamp, mer arbetslust. Har kollat på WK men det känns allt för osäkert, då många har för stort vallintresse, vilket gör att individen inte är lika intresserad av annat samarbete, eller hur man ska förklara (detta är vad jag hört av olika ägare).  BC har jag alltid velat ha och någon gång blir det nog, men den världen har jag inte nog kunskap för att gå in i, så det får vänta. Den ras som jag kikar lite på nu är Cattle Dog, jag vill lära mig mer om rasen!

Nästan hund blir högst troligt en kelpie, har länge drömt om en Canovillare och hoppas att bli en i de grymma gänget 2012.  Men just nu vill jag bara tusen saker och Ninja orkar inte med mig och mina idéer.. Hon behöver "anlastning"..  i Sommar flyttar Moggie och Yuzka ut och då blir det bara Ninja och Rex kvar.. Och Ninja behöver ett "syskon".

Som ni märker är förvirringen stor.. Ni som har haft erfarenhet a dessa förvirrade stunder för gärna dela med er av era visa ord osv.. Måste stilla sinnet!

/Tinan

3 kommentarer:

  1. Aussie!Aussie!Aussie!;P

    SvaraRadera
  2. En Malle kanske? Passar ju både IPO, agility och drag. och av det lilla jag kan om rasen verkar den passa in på din beskrivning.

    SvaraRadera
  3. Men hallå.. Jag slår ett slag för kelpiesarna! (otippat? ;-) hihi) Hur mycket jag än läser på om olika raser, så inser jag att Skurk är bäst och att kelpie är rasen för mig! Läs på om linjerna och skaffa dig en kelpie som passar det du vill ha! Gasade kelpies med massor av power finns det allt.. Kolla på Skurk och alla Grejaskogare t.ex. ;)
    Har ju ingen WK själv, men där tror jag absolut inte att det är någon omöjlighet att få den att samarbeta. Skulle det vara svårare än en jaktgalen BT? ;-) Lycka till i rasdjungeln, det är inte lätt! Kram Petra & Skurk

    SvaraRadera