Om oss i flocken

onsdag 16 november 2011

IPO III

Jabina Rex IPO III

Nu har vi varit iväg till Jönköping och SK HOK och kört våran 3:a.

Kändes som om det skulle bli skönt att ha gjort en avstämning innan vinteruppehållet för att se om det man tränat på gett resultat och framför allt vad man ska lägga ner lite extra tid på nu under vintern (Som btw verkligen känns som att den är galet nära nu).

Träningen innan den här tävlingen har verkligen INTE varit lika intensiv som det har varit innan de andra tävlingarna och i och med detta så hade jag inte allt för höga förhoppningar på oss när vi åkte ner.. Långa 80 mil var det! 

Väl framme så blev det att gå och lägga sig direkt, för att orka upp dagen där på (Två-dagars tävling, vi skulle upp och kolla på lördagens ekipage) Åkte till tävlingsplatsen och kollade på lydnaden och skyddet.. Kändes fint att komma dit och bara ta det lugnt.

Värmningen på planen gick riktigt fint!

Han har problem med bl.a. betten. Men det är något jag är medveten om så det är inget jag kommer att bry mig om just nu.. Men han var fin i övrigt!

Tävlingsdagen började klockan 7.30 med samling innan vi skulle åka ut till spåren..



Sammanfattning:

Avdelning A (Spår):
Har fått en hund med ett fint tempo i sitt spår arbete! Kul att se att det fungerar trots att jag inte spårat på två månader. Det som jag har lagt ner tid på (Tempo+Starten) har verkligen gett resultat!
När han kommer utanför spåret jobbar han sig in igen på ett riktigt trevligt sätt!
Första vinkeln vindade han in så det blev lite slag men han löste tillslut problemet. Första apporten markerades tydligt, bara det att han glömde att han skulle lägga sig ner. Men efter dubbel kommando från mig så la han sig. Starten efter apporten gick fint, ett slag gjorde han. Nästa vinkel tog han fint och lika så sträckan som kom efter. Men också här fanns det en apport som han markerade tydligt men glömde lägga sig ner. Jag trodde verkligen att han skulle lägga sig så tänkte vänta ut honom men istället så fortsatte han spåra. Plockade upp apporten och fortsatte spåret. Näst sista och sista vinkeln tog han RIKTIGT fint samt de två sista sträckorna. Sista apporten, samma sak.. då röt jag i LIGG.

Betyg: 80

Avdelning B (Lydnad):
Fick lottningen att jag skulle gå in och lägga plats, gå ut tills startnummer 3 gått klart sin lydnad och sen komma in för att köra min lydnad (Vi var tre stycken IPO III). Han var lite för taggad när vi skulle in och köra platsliggningen. Fick avdrag för att han gnällt till när jag lämnade honom. I övrigt inga kommentarer. Sen ut från plan som sagt och då tappade jag honom helt och hållet! Vet inte alls vad som hände men han kändes bara helt off. Fick till och med använda ett tydligt dubbelkommando på det fria följet, helt sjukt! Inte alls likt Rex men så var det.. Efter dk:t så var det inget att anmärka på. Sättandet var i sin ordning men fick avdrag för ett dubbelkommando som jag själv inte var medveten om. Läggandet var riktigt fint bara det att det skulle varit något snabbare. Ställandet var jätte fint! Två balanssteg tog han men i övrigt så var momentet riktigt bra!
Apporteringen var fläckfri.. Fick avdrag på hopp-hindret för att han var lite för taggad när han skulle iväg (orolig grundställning), och att han tjuvade en sekund vid avlämnandet när han skulle in och sätta sig fot. På framåtsändandet lyckades jag inte få honom fokuserad framåt. Fick därav dåligt tempo ut från mig men han gick framåt i alla fall, läggandet var direkt.

Betyg: 87

Avdelning C (Skydd):
Startade upp med en rondering som var jätte fin. När han kom in i skärmen började han med att stöta till figuranten, på ett sätt fel men på ett annat helt rätt då vi har jobbat på just attityd mot figgen! Fin ihållande bevakning förutom en koll på mig när jag kom i höjd med honom (vet inte varför han gjorde så! Har liksom inte hänt på typ 4-5 månader.. Aja, tävling är tävling). Utkallningen och transporten ut till flykten var utan anmärkning. Flykten var fin! Snabbt och fullt angrepp men har glider tyvärr i bettet, vilket han gjorde i alla angrepp! Synd men det kändes inte så jobbigt eftersom jag är medveten om att han gör såhär. Släppandet var segt pga. Förar miss (Jag sa "släpp" för tidigt). Trängningen tillbaka mot mig gick fint förutom att han glider. I släppandet som kommer efter trängningen finns det lite (ganska mycket!) frustration i hunden och här fick figgen återigen en stöt av Rex. Detta gör han under släppandet så det fick vi avdrag för. Rygg transporten gick fint, med tre steg då han glider ur position, i övrigt bra och fin bevakning på figurant. Överfallet tar han bra men också här glider han i bettet. Släppandet var fint, direkt men detta fick vi avdrag för också?! Höll inte med domaren i det här läget. Han menar också på att övergångsfasen (stunden efter släppande till bevakning kan man säga) och släppandet måste vara mer direkt under HELA programmet, jag kan hålla med på de två första, men inte några fler.. Olika uppfattningar!
Sidotransport, utan anmärkning.

Rex skydd del 1

Modprovet var inte riktigt som väntat då han taxerar väldigt innan han kommer in i angrepp. Här glider han inte lika mycket som under de andra betten (Toppen!). Släppandet och övergångsfasen var direkt enligt mig men inte enligt domaren. Nästa överfall var också fint men också här gled han. Och här fick vi också betala för släppande och övergångsfas.. Sidotransporten blev lite strulig då jag fick Rex lite för nära Tommy vilket resulterar i att han lämnar mig sida - Dubbelkommando för att få tillbaka honom. Annars var det fint!

Rex skydd del 2

Betyg: 89

TOTALT:
Jabina Rex IPO III
A:80 B:87 C:89

Är verkligen super nöjd med han! Nu väntar uppehåll i vinter men i vår kommer vi ut igen! Mer taggade än någonsin! SM blir! Vi ses där ute!
/Rikard

1 kommentar:

  1. Grattis!!! Synd att vi inte kunde komma o kika på er! Sköt om dig,så hoppas jag vi ses snart så du får se lilleman oxå ! Kram Kicki

    SvaraRadera