Om oss i flocken

lördag 26 november 2011

Dragpremiär och IPO-lycka!

Igår tog jag upp hundarna upp dragträningen igen efter ett långt uppehåll.. I våras var jag konstant förkyld och i sommar har annat fått gå före.. Men igår hade Sundsvall-premiär! Tog med alla tre hundarna och åkte till stadion! Började med 5 km lugn löpning med skiften mellan de tre hundarna. Dom fick gå två och två med en lös hela tiden. Ninja och Rex sprang på jättefint och var väldigt harmoniska och jämna i löpningen! 

Moggie är grön i draget och har inte riiiktigt förstått uppgiften.. Fick tänka om och när vi kom tillbaka körde vi korta starter/ intervaller istället fram till belöning. Fortfarande inte riktigt övertygad. Nästa gång får Rikard följa med och handla. 

Ninja fick sedan 6 intervaller, 3 på slätt och tre i brantare uppför! Fullt ös medvetslös! Tränade på startpositionen och höjde förväntan, explosiviteten är det inget fel på ;)

Rex fick 7 intervaller, 3 på slätt och 4 i backe! Har tränade vi mest på startpositioner och att vara lugn och fokuserad i starterna! Han blir lätt för hög i förväntan och snurrar runt och ylar. Träningen gick skitbra och det gick galant! 

Efter 5 km + 18 intervaller började de kännas i benen ;) Var tvungen att ta en promenad med hundarna innan jag kunde ta mig hem. Under promenaden gick jag och drömde lite på rullskidbanan! Tror jag måste åka upp någon dag och köra lite ;) Eftersom man inte kan köra med hund då så blir de ju lite tristare men man måste träna upp sina små muskler! Snart är Cajsa med i draggänget och då gäller det att vara fit for fight :D 


Idag blev det skyddsträning med gänget i Härnösand! Moggie gick som en klocka i skyddet! Herregud, vilken pärla jag har!
Passade även på att träna två pass lydnad vid sidan av skyddsplan. Hon är aldrig i bättre sinnesstämning som bredvid plan. Tror det eller ej men hon fokuserar fullt ut på mig och drar inte mot plan fast ett skyddspass pågår - med drar menar jag inte att hon kutar dit utan att hon inte har dragning dit. Har haft lite små strul med lydnaden och idag har jag och Rikard lagt upp fortsatt lydnadsträning på ett annat sätt, vi får se hur det går! Hur som helst är jag otroligt nöjd med dagens träning i både lydand och skydd :)

Ninja fick gå på Torbjörn idag, gick finemang! Hon tyckte det var MYCKET underligt i början och sprang gärna till Rikard och skällde lite också, pappan! Hon bet bättre idag och gick superfint på ny figurant! Nöjd matte!

Kallt som fan var det där ute så längtar lagom efter inomhushallen ;) Ska bli galet skönt! 
Nu väntar en middag på BiteLine!

/Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar