Om oss i flocken

söndag 20 januari 2013

Endorfiner


Hade väntat hela veckan på att få åka skidor på en stor sjö i solen tillsammans med fina vänner och hundar! Eftersom väderprognosen under veckan sagt att det skulle bli kallare och kallare för varje dag så var jag måttligt orolig. MEN stod endast -12°C på termometern imorse, så det vara bara att köra på! Vaknade dock på fel sida och var grinig enda tills jag började packa bilen! När allt var packat och jag satte mig i bilen med bra musik i högtalarna så började endorfinet krypa fram! Kände hur det pirrade i hela kroppen fast jag hade långt kvar att åka innan jag ens kom fram! Väl framme skyndadee de jag på med pjäxor och skidor, på med selen på Ninja och linan på - KÖR! Lycka lycka lyyyyyyyycka! Ninja var nästan lyckligast av alla! Fick dra på Therese, Ville och Abbe och springa fort fort fort i solen! Snacka om livskvalité!
Första varvet 5km med gänget! Jobbigt sa Ninja eftersom detta bara är vårt andra drag pass på HUNDRA ÅR. JOBBIGT sa också matte som höll på att dö, tur att endorfinerna lurade kroppen totalt - Åkte på rent vilja, glädje och dumhet!
Efter första varvet slappade vi lite, några åkte hem och jag tog ut Cross! Tänkte att jag måste se vad han gör och detta kändes som ett perfekt ställe att kolla av det! Kände mig lagomt korkad som tar med en vild 30kgs, 9månaders "kalv" utan kroppskontroll ut bland folk PÅ SKIDOR. Men pärlan skötte sig, åkte lugnt så han fick vänja sig vid skidorna (som han först ville äta upp). Han vande sig fort coh följde alla direktiv kanonbra! Det tog ett tag innan han la vikt i selen och då slog kampen in. Det var kuuuul sa Cross men eftersom han bara är dryga 9 månader så blev det en kort sträcka med full drag på 100m sen var de roliga slut och vi vände tillbaka (tråkigt sa Cross). Känner att det blir MYCKET tryck i linan när han har ålden inne.. Oooooja! Rikard lär ju skita ner sig bakom den där bjässen så lär ju bli jag som får tämja honom ;)

Hela ligan - Cross och Agnes ser glada ut? :'D

Nöjd kille!
Vit i skägget efter 5km i skidspåret!


Efter första varvet + Cross dragdebut så tog vi en dryg timmes promenad längs sjön! Helt underbart, jag bara gick och gick och gick! Eftersom vädret var så underbart så tänkte man inte så mycket på de! Hundarna nöjda, jag nöjd! Efter vi hade gått runt så kände jag bara att , eftersom solen fortfarande sken så var jag bara tvungen att ta ett varv till med Ninja på skidorna! 







Blev alltså ett varv till där jag TÄNKTE igenom min träning, bra där Tina. Ninja har som sagt inte fått mycket dragträning så kändes rent ut sagt elakt att först ha premiär på 2km och sen nästa pass köra 1mil.. SÅ, först fick hon springa lös 1km, dra 1km, lös 1km, dra 1km och sen springa lös sista biten! Trotts så lite träning blir hon galen när hon inte får dra! När hon sprungit lös ett tag bara skäller hon på mig och rejsar fram och tillbaka! Och i varje start ger hon ALLT. Lilla räserråttan <3 Med kroppen proppad av endorfiner åkte jag hemmåt! Först förbi Rikards jobb med lunch åt honom, sen ICA och sen hem och fixa lunch! De som serverades var sallad med kronärtskockor, massor av mozarella, fetaost, tomat, avokado och rödlök.. To die for! Självklart med en liter citronvatten till. Jam. 

Mums. 

Senaste dagarna.. Eller veckan har jag verkligen insett att jag måste sluta bry mig om sånna som bara tillför dålig energi.. SÅ, från och med idag umgås jag bara med personer som gör MIG glad och som jag kan göra glada. Folk som umgås med mig för att dom vill de, inte för att dom "måste". Bryr mig om folk som bryr sig om mig för att dom vill inte för att dom "måste". Hjälper folk som vill ha min hjälp. Less på att bli besviken.. Som tur är så finns det ett gäng härliga människor i min omgivning som vill ha mig i sin närhet som jag gärna är.. i närheten av. Hur svårt de än må vara att släppa taget om personer man trodde var ens vänner och någon annan än den dom utger sig för att vara så tar det bara energi från mig.. Umgås hellre med personer som ger mig energi tillbaka!

.. Funderar på att låta skidorna ligga kvar i bilen tills imorgon.. En tur till imorgon om termometern är på min sida! Helt klart! Done deal! Nu blir det en stor kopp te i famnen på mannen i mitt liv med tre hundar snarkandes i soffan! Livet är rätt okej ändå, speciellt med trötta hundar och 10km skidåkning i ben och armar!
/Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar