Om oss i flocken

söndag 27 januari 2013

En viktig nyckel

I förr går åkte jag till Matfors för att möta upp Jenny, Therese och Anna-Karin med hundar för att köra lite drag! VI hade satt en köldgräns på -12°C men när vi anlände till spåren var det -15°C.. Aja, tänkte vi, nu är vi ändå här! Blev en snabb träning, ett varv runt sjön - alltså 5km. Agnes fick följa med och gick som en klocka bredvid Ninja. Drog inget men gjorde ett utmärkt jobb med att sköta sig i spåret vid omkörningar och när vi stod och väntade in de andra i gänget! 4 tjejer och 7 hundar runt en sjö, otroligt mysigt! MEN eftersom att kylan (som jag lovar blev värre än -15°C bet för hårt i kinderna så ett varv fick räcka! Mycket nöjd med mina fina tjejer! Ninja går som en klocka som vanligt! Hon är för go!
Väl hemma igen fick dom vila medans vi åt och sen fick dom en lätt massage av husse! Mysigt!

Igår var vi på't igen och åkte vid samma tid ut till sjön igen! "Det känns att de inte är lika kallt idag" sa jag.. Tjejerna skrattade, "Va bra att du känner så, för det är precis lika kallt som igår".. Jaaahapp, tänkte jag.. MEN, det kändes faktiskt varmare så jag gick på den känslan! Snabbt på med skidor och linor för att inte slippa stå still för länge! Agnes var överlycklig över att få följa med och gick lika bra första varvet som dagen innan. Hon bara springer bredvid Ninja och försöker inte leka eller tramsa alls! Efter ett tag kopplade jag lös henne när jag märkte att hon blev lite trött! Det var svårt tyckte hon. Hon hade svårare att hitta sin plats bland de andra 5 hundarna och tre tjejerna som befann sig i spåret! Men efter ett tag löste hon de och tog sin plats bredvid Ninja trotts att hon gick helt lös. Duktiga lillan!
Vi höll alltså ut i 1 mil i -15°C på min fjärde skidtur den här vintern! Nog för att jag åkte en mil i söndags också men tempot på varv två var betydligt högre igår, och jag fick jobba på betydligt mer med ben och armar! Så himla skönt at åka med sina vänner sådär man blir peppad och orkar så otroligt mycket mer dom vid ens sida! Kanonkul! Nu har brudarna beställt teknikträning som vi ska ta tag i när vädret blir mildare :) Det ser vi fram emot!

När vi kom hem strechade jag Ninja och Rikard Agnes innan det var min tur för lite massage! Duschade och dog sen i soffan.. Kollade på två filmer, åt mat och en halv ananas och sen var det gonatt! Klockan var 22:00 och jag kunde knappt hålla ögonen öppna! Degig och med den skönaste känslan i kroppen dök jag ner i sängen med mina favorittjejer. Sov som en stock och vaknade vid fyra av att Agnes, som sover på våra kuddar, rev ner min telefon rakt i mitt huvud.. Somnade om och sov till 10. SKÖNT. Klarade inte av att resa mig ur sängen.. Kände mig överkörd. Klev upp och åt med Rikard som skulle till jobbet och sen tog jag en dusch för att vakna till lite!
Vi skulle egentligen åkt skidor idag igen men kylar håller i sig.. SUCK. Så vi ska vänta till imorgon högst troligast för då ska de bli betydligt varmare! :) Och med en mil i benen i den kylan + dom fem kilometrarna från dagen innan känns det som att vi med ro kan ta de lite lugnt idag!

Imorgon blir det dragrond i Timrå med Draghundsklubben, får se om jag bara kör Ninja eller om jag också ska se till att köra Cajsa någon vända! Time will tell! :)

Vissa kanske tycker att jag gör fel som ta med Agnes på sånna långa dragturer, men eftersom hon växt färdigt för ett bra tag sen och har så mycket krut i sina små ben så ser jag inte något hinder! Hon hänger med i sin takt och vi stannar och vilar med jämna mellanrum och Agnes är den som är minst trött av alla efter våra skidturer ;) Men hon kommer tex. inte följa med imorgon på dragronden eftersom då klockas man och kör på tid och sånt tar jag inte med henne på! :) Hon följer bara med på mina lugnare dragturer!

Har varit arg och frustrerad på lite olika onödiga saker den senaste tiden och det är så sjukt underbart att få ur sig lite av det.. eller mycket av de i skidåkningen! Ju mer du tar i ju fortare går det, ju jobbigare är det och ju mer försvinner alla energitjuvar till tankar! Och att då bli påhejad av en galen hund som drar järnet är pricken över i:et!

Motion
En viktig nyckel till välmående! 
/Tinan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar