Om oss i flocken

tisdag 24 juli 2012

Livet på en pinne

Steg upp vid 10 i morse och satte Glenn (vår skälvgående dammsugare) i arbete och började själv med tvätten och disken! Åt frukost ute i den stekande solen på altanen med hundarna innan städandet fortsatte! Bor på 65 kvadrat men herreguuud vad mycket man kan städa på dom 65 kvadraten! Åt tonfiskröra och pasta till lunch, dock inomhus eftersom solen var påtok för varm för att äta i! Efter lunchen var både jag och hundarna trötta efter allt städande och den otroliga hettan så la tikarna i hundgården som ligger i skuggan och tog med mig valparna in. Rex har jobbat natt också ligger därför redan tätt intill Rikard nerbäddad i sängen, jag och valparna gjorde dom sällskap och sov middag (i två timmar, hehe). Hade mycket sömn att ta igenom från helgen så kändes helt okej att få slappna av lite extra!

Efter den långa powernapen så klev hela familjen upp igenom och bara var. Vi i stort sätt bara existerade - gjorde inget utan bara njöt av sommaren, huset och gemenskapen! Senare åkte Rikard och Rex till jobbet och jag packade in hundar, selar, linor och kickbike in i bilen och åkte mot snälla eljusspår!

Den värsta hettan hade lagt sig och det hade blivit betydligt svalare i luften och hundarna kände igen både spår och uppgift när vi kom fram till spåren! Valparna fick vänta i bilen som var parkerad i skuggan. Blev en kort tur på 2,5km eftersom värmen inte helt lagt sig och eftersom det var ett tag sen tjejerna drog! Tycker ändå dom skötte sig kanon! Första gången med kickbike en längre tur och dessutom första turen där dom kan komma upp i full kapacitet - fartmässigt, sen i vintras (då jag har skidor på fötterna. Helt okej tempo, tog ingen tid, men utan hare och med en bajspaus (Moggan är fortfarande inte helt återställd sen nattens bajskalas), så tyckte jag ändå dom presterade kanonbra!
Moggie har ju inte kört så mycket så hon har noll koll på svängkommandon osv så det blir att hela ekipaget springer tid Moggan springer om man inte saktar in och förklarar vart vi ska! Ninja väger ju hälften så lite så hon har inte så mycket att säga till om i linan!

Trötta tjejer dricker vatten efter premiärturen! 
Påvägen hem från draget så stannade vi till vid badplatsen - som naturligtvis var fullproppad, men vad trodde jag liksom? ;) Bestämde mig för att hundarna skulle uppföra sig och tog ner valparna var för sig och simtränade - gick kalas! Känns häftigt att dom till fullo litar på en. Håller dom under magen för att kunna räta upp och räta till dom om tekniken sjunker till båtten ;) Och lyfter jag snäppet för mycket så slappnar dom av helt och bara ligger i mina armar! Fina små bäbisarna!

Moggie och Ninja som är lite mer förtjusta i vattnet och badplatsen blev tokgasade av att bara få komma ur bilen. Under vägen ner till stranden samtalade jag och Moggie om hur man får och inte får gå bland små människor. Vi kom överens och som belöning för gott uppförande fick hon hämta bollar i vattnet OCH ta en simtur med Ninja och matte! Känns det underbart att först träna och sen ta en simtur tillsammans med hundarna med huuur mycket folk runt om kring en. Hundarna brydde sig inte det minste i att unga flög i och ur vattnet hela tiden. Fina tjejerna! Kvällssol, varmtvatten och två fina, lugna tjejer simandes bredvid en.. blir sällan så bra alltså!

När vi kom hem sprayades alla hundar i myggmedel och sattes i hundgårdarna för att torka och få middag! Själv tog jag mig en dusch och gjorde kvällsmat! Nu sitter jag med tekoppen och tro de eller ej men premium chocklad (!?) med cocos - Mycket bra kombo!


Lyckligt lottad att ha dessa superbrudar vid min sida!
/Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar