Om oss i flocken

måndag 23 juli 2012

I skyddshundens tecken

Har spenderat fyra dagar på Härnösands BK (och jobbat såklart) med lydnad och skyddsträning! Dobfancier har haft kennelläger och eftersom Rikard är en duktig figge enligt deras tycke fick han och hans "lilla" familj vara med på lägret! :) Mycket trevliga dagar, dom tackar vi för! 

Moggie har i mina ögon gjort enorma framsteg både i skyddet och lydnaden - Stora framsteg i skyddet då släppandena blir bättre och bättre och ronderingen börjar falla på plats. Lydnaden i skyddet faller in mer som rutin och vi känner oss lugna och trygga i momenten! Känns häftigt! 
I lydnaden vet jag inte om vi gjort framsteg, träningen med Moggie handlar med om tajming och att vara i rätt sinnesstämning - kanske allas träning gör men oavsett som lyckades vi! Två kanonbra pass där vi klättrade till en ny nivå i apporteringen! Apporteringen är vår värsta fiende men lördags spporterade hon i grymt fint tempo slät och över hinder, och igår satte vi även klättret! Kändes helt otroligt underbart och som allt med Moggie - Innan hon förstått grejen så låster hon sig totalt vid minsta konflikt (konflikt i hennes eget huvud alltså), MEN såfort polletten har trillat ner så går det som på räls, snabb räls! Var helt euforisk resten av kvällen - Det gjorde inte ens något att Vi fick stå och fixa med bilen till 01:00 innan vi kunde åka hem ;) Då är det bra! 
Ser grymt fram emot vår nästa tävling - Vår riktiga debut! 

BTW. Är grymt less på folk som talar illa om skyddshundsträning, skyddshundar och IPO. Jag tränar i en otroligt bra grupp där vi inte använder fula eller våldsamma metoder och det är jag både glad och stolt över. Är så less på att bli dragen över samma kant bara för att jag nämner att jag tävlar i IPO och har en pojkvän som gör det samma.. Ingen gnäller på någon som vallar.. eller jagar.. eller håller på med någon annan sport som kretsar kring hundens drifter. 
Jag visst, det är skillnad eftersom våra hundar biter oss i armen, och vi "provocerar fram det".. Men.. Vi har då två skyddshundar i huset.. och ALDRIG att dom skulle misstolka situation eller hoppa nå någon bara för att. Aldrig. Och.. Våra hundar älskar det! Så som alla andra raser med starka drifter älskar att få utlopp för dessa! 
Skydd är inte bara slå på hunden, göra den arg och skrika och gapa.. Om nu detta skulle vara skyddsträning så tro inte att Ninja någon sin skulle ha satt sin tass på en skyddsplan! Hitta en hund med mindre kamp och allvar i sig? 
SOM SAGT, knip igen om ni inte har varit på en träning och verkligen vet vad ni pratar om! Jag kan förstå att det ser gapigt och hårdhänt ut men.. titta på hundarna under, innan och efter träning. Inget är så kul som skyddsträning för Moggie och Rex och det finns ingen dom hellre myser med efter träningen som Torbjörn - Vår figurant! 
Titta och lär dig först innan du yttrar dig och fråga mer än gärna!

SÅ, för att återgå till helgens aktiviteter - Ninja har varit fulladdad och gått som en kanonkula hela helgen Dhon med - på så väl agilitybanan som lydnadplan! Hon och Agnes har fått vara lite av maskotar i helgen och bara fått komma ut och finlira ;) 

Helgen (+ måndag eftersom jag var ledig idag med) avslutades på bästa sätt eftersom jag fick åka och hämta ut min och brudarnas kickbike och min rosa expanderlina! LYCKA! Imorgon ska jag köpa en hjälm och sen blir det premiärtur med brudarna! ;) 

Nu blir det kvällsfika och sen supergonatt - Är helt slut efter fyra dagar jobb som avslutats med mellan 4-8 timmar hundträning - But I love my life!
/Tinan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar