Om oss i flocken

måndag 4 juni 2012

Tre dagar av tävling

Tre intensiva dagar med tävling varje dag. Är otroligt stolt över min lilla brunas prestationer! Och allt hon hållit bra humör, energi och vilja trotts tre grymt intensiva dagar!

LÖRDAG
Vi började i lördags med appellspår i Njurunda! Vi vaknade till ösregn.. samlades i ÖSREGN.. men när vi kom ut till spåren lugnade det sig. Ninja fick spår nummer sju - vilket betydde spår på ostädat kalhygge.. INGET vi tränat på.. Och eftersom jag har en hund som går i lugn och ro så fastnade linan var 10e meter.. Ninja blev jättestörd av detta men pinnade på. Första apporten markerade hon men inte med att lägga sig, hon stannade och tittade på mig - Idiot som jag var så berömde jag inte utan väntade tills hon gick vidare och tog upp pinnen själv (GAAAAAAAAH!?). Hon vinkalde och tog pinne nummer två - med rätt markeing ;) Men efter det var det stopp.. Hon ville inte mer, hittade inte och terrängen blev ännu svårare.. Hon hittade en stig och gick till bilen.. Lilla stjärnan.. Slut pinnen var ca 25-30m bort.. Arg på mig själv och förtvivlad över att jag utsatt min hund för detta blev det ett tårfyllt samtal till mamma.. Dessutom var min hjärna (och har varit i ett år) inställt på IPOspår - du går ut ditt egna spår i första klassen - ICKE, i appell går någon annan ut och hur många sånna spår har vi gjort? Hm.. 2-3? Blir så otroligt arg på mig själv att jag nästan kan strypa mig själv.. Men eftersom min hjärna var inställd på att jag visste så tänkte jag inte mer på det. Nu brydde just det inte Ninja det minsta men många faktorer ledde till kaoset.. IDIOTMATTE. Bestämde mig efter ett tag till att göra lydnaden för att träna, Ninja kändes rätt okej efter kaosspåret så vad har jag att förlora? Körde budföringen och det gick rätt bra, lite små missar men nöjd matte och fin hund! Platsen var utan anmärkning men kände inte att hon var på topp så hoppade resten och lekte en stund i stället.. Guldhund <3 Att du står ut med mig..

SÖNDAG
På söndagen stod sovmorgon, skydd och agilitytävling på schemat! Sovmorgonen gick kalas (trotts att vi hade en 8 veckors valp på besök). Senare iväg til H-sand för skydd och agility. Ninja fick kika skydd från bilen i två timmar innan agilityn satte igång! Härligt att träffa agilitygänget igång och Härnösands duktiga ekipage! Banvandring med coachning av bästa instruktören Maria! Första loppen var det matte som inte slappnade av i huvudet - vilket leder till panik-handling och förvirring. Men ändå ett kanonlopp av skruttan (disk).
Lopp två så samlade jag mig och vi tog oss runt banan med 5 små fel - rivning på långhoppet pågrund av dålig placering/rörelse på matte. MYCKET nöjd, för första gången kör vi en bana och känner att vi håller ihop, vi tar de lugnt och vi hinner med varann! UNDERBART!
(Ska även tillägga att Moggie innan gick ett bokstavligt talat felfritt skyddspass - Ni som tränar skydd vet att det är inte så himelens ofta det händer!)



MÅNDAG
Idag jobbade jag fram till 15.00 och åkte hem till prinsessorna! ..Vad jag gjorde från de att jag kom  hem till att jag åkte till klubben kl. 18.00 vet jag inte, MEN jag kom dit!
Over all gick tävlingen bra! Vi gick in slappa och slappade oss runt ;) Inget supertempo på något men vi gjorde allt och vi gjorde det bra! Inga stående ovationer men jag är nöjd med känslan och energin vi hade på plan! Vi var båda lugna och stabila!
Fjärren blev nollan pga av tävlingsledaren stod en meter bakom Ninja och vi tränar aldrig med någon bakom, definitivt inte en meter bakom ;) MY BAD.

Plats: 10
Fritt Följ: 8
Läggande: 10
Inkallning: 9,5
Rutan: 8
Apportering: 9
Hopp: 9
Fjärr: 0
Helhet: 10



Totalt: 163p, vårt tredje i LK2 vilket ger oss LP2!

Är så himla nöjd och STOLT över min bruna virvelvind som än en gång visar att hon har så mycket mer i sig än vad jag tror. Hon ligger nu utslagen på golvet efter mumsande på märgben. Hon har hållit igång med tävlingsnerver i tre dagar nu och jag kunde inte vara mer nöjd. Att dessutom avsluta dessa tre dagar med ett förstapris i LYDNAD är ju underbart! Sist vi tävlade lydnad var i... Oktober? Bästa guldhunden!

Nu blir det vila för bäst stjärnan.. Fram till torsdag.. LK3 på måndag.. Hur tänkte jag? ÄH, ser det som tävlingserfarenhet och tävlingsträning! ;) Vi kan om vi vill, det vet jag!

På onsdag hämtar vi lillasyster-no-name! Ska bli spännande! Då börjar dagisfrökenjobbet om pånytt! Bästa bruna!
/Tinan

4 kommentarer:

  1. Grattis igen till LP:t! Grymt jobbat :)

    Pssst. TL får inte stå en meter bakom hunden på fjärren. Det ska vara FEM, annars kan man åberopa tekniskt fel och göra om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen!
      Nej men dom hade inte markerat upp rutan heller och vägrade göra något åt de också så orkade inte bråka :/ Sånt som händer! Vi blev uppflyttade och det var de viktigaste! Ninja la inte på sig något! Men visst är det trisst när dom bara vill att de ska gå fort...

      Radera