Om oss i flocken

fredag 22 juni 2012

LIFE IS GOOD.

Längesen jag bloggade och JAG HAR INTE ENS BLOGGAT OM SM!? Herregud - Kort och gått, min bil har tok-sått-sönder, SM var UNDERBART och så extremt motiverande och inspirerande och det var sååå härligt att träffa mina närmaste Forshaga-vänner igen! Som sagt, kort och gott.

En vecka har snart gått med rosa sällskap i Sundsvall - Matilda, Zo och Rappi! Helt underbart med likasinnigt sällskap ;) Tyvärr började ju Matildas vistelse här lite.. jättetråkigt eftersom någon jävla idiot knackade hennes ruta på bilen och tog hennes plånbok. För att tala i klartext så fanns det INGET i plånboken de kunde använda, alltså helt meningslöst att ta den + dom tog inget annat men ändå gatt dom knacka rutan.. SUCK. Sundsvall låg på tok-minus.. Fixade en tid att fica rutan och nu är den på plats igen iaf. MEN störigt när det inte hänt något på den parkeringen på 100 år och dessutom stod hennes bil MITT bland typ 10 andra och ändå tog dom hennes.. Hur stora är oddsen?

Aja, under veckan har vi haft husdjursläger på Arken, fyra ungdomar har fått följa mig och Matilda i butiken och lära sig ta hand om alla våra djur, kanonkul!

Två tävlingar är även avverkade - Onsdag och torsdag.

Tävling nummer 1 - LKL3 på Sundsvalls BK. 

Sitt i grupp: 10
Plats: 10
Frittfölj: 8 (Tappar lite och långsam i vinklarna)
Sättande: 0 (Lägger sig)
Ink. m. ställande: 9 (Går något steg)
Rutan: 9 (DK och avslut - Kan inte riktigt den inkallningen så springer förbi mig)
Apportering ö. hinder: 8 (Lite tveksam, ställer sig när jag tar apporten)
Metallapportering: 6 (Tveksam, DK)
Vittring: 0 (Tar rätt pinne och går med den till tävlingsledaren, släpper den, jag säger leta och då går hon tillbaka till de andra pinnarna och konstaterar att ingen av dom är min. Kallar in.
Fjärr: 6 (Olydig)
Helhet: 9

Totalt : 204p, 3e pris.

Mattes sammanfattning - Divig hund med mycket attityd gjorde lite missar pga egna värderingar. Har alltid "gömt mig bakom att Ninja är en mesig och vek hund för att hon SER ut som 7 svåra år så fort man lägger lite press på henne. På plan lever hon sitt eget liv och blir smått nonchalant. Lyssnar inte så noga och gör det hon känner för. Blev sjukt frustrerad eftersom hon ALDRGI typ visar detta annars. Blev ett samtal till Bästa Jeffa om råd och analysering med Matilda - Kom fram till att lägga lite mer press och försöker vara mer ärlig i mina belöningar och i mitt beröm.


Tävling nummer 2 - LKL3 på Njurunda BK 

När vi kommer dit så är det sketande hett och typ... 32985986734986905 myggor! Hjälp. Vi glömde köpa myggmedel åt hundarna. Självklart började 3an och vi fick pallra oss ut i solen. Dom fyra sista momenten så la sig Ninja innan och vilade.. Man blir inte alls nervös när hunden blir sååå trött mellan momenten? Så jävla varmt och mygg överallt. MEN min hund gick så underbart fint och utförde alla moment så jag VET att hon kan dom. HON KAN. Så redan efter fria följet så kände jag hur tårarna brönde i ögonen. Hon var med mig och det kändes så jävla bra. Tårarna hölls tillbaka meen dom försökte verkligen tränga sig ut. När vi var klara så kunde jag inte hålla mig. Tårarna sprutade ut! Säga vad man vill men känslan är fan viktigast! Fick mycket beröm av domaren - Ann Nygård (tävlade SM 2012 och gjorde 300p i ELITEN dagen innan btw). 

Sitt i grupp: 10
Plats: 8 (Sätter sig när jag kommer för att det verkligen såg ut som att vi gick hem när vi gick ut)
Frittfölj: 9,5 (Ofokusercad i saktamarschen)
Sättande: 10 
Ink. m. ställande: 10
Rutan: 7,5 (DK och avslut - Kan inte riktigt den inkallningen så springer förbi mig) 
Apportering ö. hinder: 10
Metallapportering: 7 (Tramsar - DK) 
Vittring: 5 (Tar rätt pinne, släpper den, går en meter bort, kommer tillbaka, tar rätt pinne går osäkert mot mig, jag kallar in, hon håller den den - det är rätt pinne. Osäkerheten i momentet ska vi träna på såååklart!)
Fjärr: 6,5 (100000 myggor och stekhett)
Helhet: 10

Totalt : 264p, 1a pris, uppflytt till LKL Elit. 

Mattes sammanfattning - Idag värmde jag henne med lite press och jag försökte i varje moment fokusera på det som var BRA och belönande det! Belöningsvärdet är det jag som styr. Är belöningen inte ärlig betyder den inget för Ninja - logiskt. Gick ju kalas. Hon kämpade verkligen mot värme och mygg på ett snyggt sätt! Underbara hund! Jag tror att när jag blir nonchalat eller inte menar vad jag säger när jag belönar så blir hon.. alltså.. Belöningen är ju bara "ljug" då också varför ska hon jobba för något som inte betyder något? Nej precis. Det sitter i mitt huvud. 

Fina bruna. 


Härlig var också att Matilda tävlat två LKL1or under dessa två dagar och fått sina två första förstapris! Helt otroligt fina tävlingar av två rosa flickor! Kanonbra!

Fina tjejerna!

Roligt att nämna var väll att även domaren (Ann Nygård) hade en grymt härlig favoritfärg ;) Hur ofta är till och med domaren rosa liksom? UNDERBART!




NU blir det midsommarfirande - med hundträning såklart och lite godmat! Ha det gott allihop!
/Tinan

4 kommentarer: