Om oss i flocken

torsdag 2 februari 2012

Vinnaren av egen PT - De tre första träningarna!

Igår blev det dragträning med lite draghjälp från Sundsvalls draghundsklubb! Jag kände inte att jag var så delaktig i träningen då jag vill ta det lugn så var jag inte med på starten då ca 10 vorstehrar dundrade iväg.. Så när jag startade var det inte dirket så att jag åkte ikapp ;) MEN, det var det som gick bra till en början.. SEN tro på fan att jag åkte fel IGEN, bara att den här gången så åkte jag på tok för kort...... Skjut mig. Vågade inte chansa på det längre spåren så fick vända - UPPLSNING TILL ALLA SOM INTE REDAN VET - Vänd INTE i en kurvig del av spåret.. Och om du måste så gör det på ett otroligt fint sätt. Självklart blev det en mindre kollision, perfekt när humöret redan var på topp! Pinsaaaaaaamt. Åkte tillbaka till spåret och körde ett kortvarv till och åkte sen tillbaka till starten. Arg som ett bi (på mig själv såklart), Cajsa gjorde ett fint jobb med en förvirrad åkare iaf!

Kanonen kommer lägre ner under - Tredje passet!


Om Cajsa: 
Cajsa (Tyrannens Cavata Cajsa) är en malle på 2 år! Hon är "som mallar är mest", otroligt stor kamplust och otroligt kvick! Hon har väldigt lätt att bli lite stissig när hon inte förstår vad som ska hända eller när det blir för lugnt ;) t.ex. när vi står still i skidspåret där hon vet att det ska vara FULL FART! Stisset visar sig i ljud, myror i brallan och kamp i linan.
Hon är en jättehärlig liten tjej som trotts sin stora kamp och drift i draget ändå går bra att styra med rösten. Vilket är ett stort plus! Hon kan verka förvirrad och tokig men hon är helt klart mest tokig, hon har alltid fullt fokus på uppgiften! Och hon älskar uppgifter!

Eva och Cajsa har åkt en del skidor och hon har naturlig fallenhet för draget kan man säga! Så Eva har lagt en bra grund, men det finns ingen riktig rutin och inget tydligt mål mål i träningen. Det är DET jag ska försöka hjälpa dom med! :)

Tänken med Cajsa är att jag ska köra Cajsa och bygga upp en rutin så sedan Eva som känner sig lite mer osäker på skidorna ska kunna ta över sedan! :)



Första passet var det tillsammans med Eva (som körde Ninja) och mamma och Berit! Cajsa ville först inte riktigt springa ifrån Eva, inte så konstigt! Första varvet blev lite huller om buller men ju längre vi åkte ju bättre blev det (åkte 5km). Andra varvet åkte vi bakom Berit och mamma och med hare drar hon helt annorlunda, hon ville om Berit hela tiden och höll Berits höga tempo hela tiden! Grejen är att Cajsa tror att hon är färdig när hon kommer om, stannar lite och sackar av! Även om den hon körde om då kör om oss igen. Så det blev att hålla sig bakom Berit!
Träningen blev drygt en mil.


Andra passet.. Blev passet från helvetet då vi åkte 3 mil.. Otroligt oplanerat! Ska vi se det från den positiva sidan så blev det mycket träning på omkörningar och möten osv. Kan säga att vi gick framåt i träningen otroligt mycket. Bitandet i linan är något som jag inte tillåter så gör hon det så säger jag ifrån. Och träningen innan så kunde detta hålla på 10 sek - från agerande till att ha släppt och lagt ner tanken. Den här träningen tog det kanske 3-4sek istället. Omkörningarna blev mycket bättre och eftersom vi även mötte folk i spåren blev det träning på de med, gick också kanon. Och hela grejen i sig - Att trippa på i 3 mil är en STOR grej i sig så PUSS på Cajsa för att du var med mig!

Igår gjorde vi det tredje passet! Första varvet berättade jag ju om högt upp.. Men eftersom det inte var relevant för någon form av analysering eftersom det enbart bestod av förvirring från min sida. (Och ska jag vara så så skötte Cajsa det utmärkt fast jag var förvirrand, lite fundersam till en början vilket såklart INTE var så konstigt). I ALLA FALL. Andra varvet (5km) provade vi något nytt, satte på mig dubbellinan och Kopplade ihop Cajsa med Ninja! Detta för att Cajsa springer på bra men dock lite oroligt när hon inte har någon hare, vänder huvudet bakåt ofta och ja, hon går inte lika målmedvetet. Tanken var att Ninja som är 100% på uppgift och utförande skulle ligga lite framför Cajsa och hjälpa henne hitta fokus. När två hundar springer bredvid varann hamnar dom ofta i någon inre jakt drift. Dom springer ofta mer fokuserat och tar i mer.
När vi for iväg började spåret med flera hundra meter utför.. Otroligt dåligt upplägg kom jag på när vi åkt iväg. Jakten blev på  ok för stor för Cajsa, både farten, mig och den lilla lilla bruna tjejen! Cajsa ville naffsa på Ninja när Ninja ville ta lite plats och gå ut i linan. Små ut hopp osv.. Ninja tyckte detta var PEST och backade halft ur selen och vi fick stanna. Sa åt Cajsa att nu var de nog, och sa åt Ninja att gå på. Korrigerade Cajsa verbalt varje går jag såg tillstymmelse till hyss! Hon gav upp och Ninja kunde gå ut i sin lina och det blev PRECIS som vi trodde. Ninja låg med gasen i botten resten av hela loppet (2km flackt och lätt lut, 2 km uppför). Ninja går mycket bättre i lag med någon annan så hon fick sin också ett kanon pass. Dom sista tre km gick dom jämsides och med fullt fokus båda två och i ett KANON tempo. Till och med i brant uppför jobbade dom på kalasfint!
Så otroligt nöjd med träningen efter det där! Cajsa som annars var 200m måste kika bak och så fort skidor eller stavar låter konstigt måste vända upp. Hon springer ju så otroligt fort så det är ju inte så att hon stannar men vill ha fullt fokus framåt! Ett målinriktat jobb! Ska försöka filma någon gång!
Tycker förövrigt att det är ganska häftigt att Ninja hinner med Cajsa när hon går i näst intill maxtempo, sträckt lina och jordens längsta galoppsprång av lilla brun! Cajsa är en liten malletik men ändå säkert dubbelt så hög, iaf dubbelt så långa ben!

Mitt och Cajsas mål: 
  • Få lunga, målmedvetna starter. Står du still får du gå kommer att vara vårt motto!
  • Få fokus på loppet direkt, inge velande utan målmedveten körning även den första kilometern!
  • Hitta motivation den sista biten!
Tuta och kör säger jag bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar