Om oss i flocken

onsdag 22 februari 2012

TEMA DRAG - Dag 3, kommandoinlärning!

TEMAVECKA - DRAG
Dag 2 - Kommandoinlärning


Något jag tycker är viktigt i all hundträning är att man är tydlig och gör det man kan under inlärningsperioden för att få hunden att förstå. Jag bestämmer innan vi startar upp träningen vilka kommandon jag ska använda när och försöker hålla mig till så få som möjligt. 
 
Detta är mina kommandon:
Sakta - Sakta in men stanna inte.
Yah yah! - Accelerera.
Fram/Gå på - Startkomando och lägg av med de du gör (titta på andra hundar, intressera dig för folk osv), och fokusera.
Stanna - Stå still.
Hääär - Snart kommer en sväng, var uppmärksam (och känn i linan vilket håll vi ska åka åt)!

Jag använder mig inte av höger och vänster av en superenkel anledning - Jag är hopplös! Och när man åker fort, fortare, fortast så klickar det inte i mitt huvud ;) SÅ för att göra det enkelt för MIG, och då även hundarna, så kommenderar jag "hääär" och styr med linan och kroppen in hunden på rätt spår. Detta funkar inte på alla hundar men efter som jag är helt värdelös på höger och vänster så är jag glad att mina stjärnor går på kropp ;)

Gå på/ fram så lägger jag bara in det i inlärningsträningen. Jag säger det när vi springer iväg, och efter några gånger så brukar hundarna förstå grejen och själva sträcka ut linan vid start!
Detta använder jag ju när jag vill att min hund ska börja fokusera/bryta de den gör (brukar säga det vid start med för att få en bra början). Jag tycker att det är bra att ha ett kommando som påminner hunden om vad vi gör - eftersom träningen blir rätt enformig och det kan vara svårt för många hundar att fokusera så länge.
Använder även detta kommando för att gå om andra ekipage. I detta läge kommer vi tillbaka till grund tanken - Fokusera! Gå om - gå på - gör de du ska. Mina hundar blir väldigt fokuserade på uppgiften när kommandot kommer och kollar inte ens åt den andra hunden - Precis som jag vill. 

Sakta och stanna skiljer jag på för att jag vill att hundarna ska förbereda sig på att stanna helt och när dom bara ska sänka tempot! Detta för att slippa missförstå varann! Om jag i en utförsbacke kommenderar stanna och hunden förbereder sig på att ekipaget ska stanna så kan man lätt kollidera och hunden kan lättare hamna i en förvirrad situation. Kan jag istället säga sakta så håller hunden fortfarande fokus framåt (vilket vi alltid vill) men ändå sänka farten.

Sakta kan jag lättast lära in med belöning löpa eller åka mot belöning och när man tycker hunden gör ett bra arbete och vill belöna så släpper man aningen den till belöningen eller så accelererar hela ekipaget!

Accelerationen lära jag in på samma sätt som sakta - Mot belöning! Springer i vanligt tempo OCH accar! Det ska bli en temposkillnad för att detta ska gå in tror jag. Annars blir det bara massa spring för hunden. Självklar måste även du som förare acca (accelerera). 

"Hääär" är mitt kommando för "Ta det lite lugnt, det kommer en kurva och vi ska svänga, var uppmärksam!" - typ så ;) När jag kommenderar så saktar mina hundar in en aning till dom känner vart vi ska och sen är det fullt fart på't igen!

Vill du lära in höger och vänster så kan man i mina ögon lära in det var som helt. Lika väl som du lär in höger och vänster vid dirigering av olika slag. Ett annat sätt att att välja en bra och lämplig korsning (så det lika väl skulle kunna vara höger och vänster ni ska åt. ställa en skål 20 meter in i varje spår och träna och belöna när önskat beteende ges.
Jag vet inte men jag tror att dom flesta som tränar på hög nivå går mer på rutin. Kommenderar och åker åt de hållet, tillslut vet hunden! :)
(Oftast så vill ju hunden åt samma håll som dig och uppmärksammar korsningen, om du bara drar lite i linan åt de håll ni ska eller går över mot den delen av spåret ni ska åt så brukar hundarna välja samma håll som dig! (Framförallt vallhundar som är känsliga för signaler av olika slag ;))    

Jag vill aldrig att hunden ska fokusera/titta på mig under ett lopp. Aldrig. Hunden ska fokusera framåt på spåret! Skaderisken minskar och förvirringen minskar. Därför belönar jag aldrig hos mig, jag har aldrig ens belöningen på mig. Mina hundar är alldeles för med så dom skulle aldrig missa att jag tog den eller hade den. Du måste ha extremt bra timing för att hinna med och inte skapa fokus på dig själv. Gör dom de vill dom till den eller ha den vilket gör att fokus blir mot mig och det blir en konflikt i situationen. Självklart gör man som man vill, detta är bara min teori :)

Glöm inte att detta är bara mina teorier, inget bevisat eller skrivet i sten så undrar ni något så ask me :) 

Från ForshagaAkademins dragmästerskap! Mååånga tävlande ;)


Utöver detta kan jag berätta att det inte blir någon dragrond för mig och Cajsa ikväll.. Har känt mig seg och förkyld hela dagen och när jag kom hem så dunkade huvudvärken.. Och ska det bli någon tävling i helgen så MÅSTE jag vila.. Dumma förkylning dom ALDRIG vill ge sig, GAAAH!
Ska i alla fall åka dit och heja på mitt team och försöka filma lite! :)

/Tinan








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar