Om oss i flocken

tisdag 21 februari 2012

TEMA DRAG - Dag 2, motivation!

TEMAVECKA - DRAG
Dag 2 -Motivation
Svar på frågor från förra inlägget:
 Hur tränar man in omkörning?
Om jag ett träningpass ska fokusera på omkörningsträning så skulle jag komma överens med någon eller gärna några vänner, och helt enkelt kontrollerat springa om varann. Man kanske bestämmer att alla springer/åker 5km och under det loppet så åker man i ett lugnt tempo tills man är sist i ledet och får åka om allihop. När alla är omkörda så väntar man ett tag sen så ta sig ekipaget sist i led sig förbi allihop. På så vid får du både träna att köra om och att bli omkörd! I den här situationen kan du belöna en felfri omkörning eller korrigera en felaktig i lugn och ro med folk som är medvetna om situationen.  

Det jag sa om att lära hunden att accelerera kommer jag skriva lite om när jag skriver om motivation! 

Vad gör man om hunden springer bra på hare (åkaren före) men sedan stannar/saktar in/inte förstår att vi ska fortsätta springa?
Ja, detta finns det två lösningar till tror jag. En del i problemet ligger i rutin och en del i motivation. Rutin för att efter ett tag vet/lär sig hunden att det inte tar slut för ens matte/husse stannar! Och en del motivation. Om motivationen bara ligget i jakt efter ett annat ekipage kanske man får jobba lite mer med extern belöning i form av leksak, näring/godis - Något som bara finns i mål!
Just detta kommer jag prata om i dagens inlägg ;) Så read and enjoy!

Motivation
Något som skiljer drag med en hund av "dragras" och en "icke-dragras" är motivationsarbetet. De flesta huskys, polarhundar, pointer, vorstehrar osv behöver inte samma innlärning - Oftast faller det sig naturligt! (Litet undantag med slädhundar då dom springer tillsammans med många andra och får väääldigt mycket hjälp genom dom andra hudnarna.) Jag säger inte att alla vorstehrar och pointrar drar helt naturligt MEN poletten trillar ofta ner rätt snabbt och hunden kräver sällan massa retning eller speciell belöning för att springa. Själva springandet är självbelönande för dessa hundar. Jag kan faktiskt säga att jag känner att det är samma för Ninja, hon blir gladast av att få springa vidare. Till henne använder jag belöning i slutet bara för att hon ska veta att "NU är passet slut". 
Detta är tex. inte fallet med våra två schäfrar som bara springer för belöningen ;)

De vi med lite mer svårsprungna hundar måste jobba betydligt mer med är MOTIVATION. Jag har jobbat med väldigt olika hundar som har krävt alla möjliga olika typer av belöning och som har sett belöningarna på olika sätt. Tank utifrån din ras/individ
  • Vad är din hund för typ? Vallhund, jakthund, soffhund, skyddshund, agilityhund (Bara din fantasi kan stoppa dig under denna utvärdering och flera kan passa en individ ;)).
  • Vad motiverar din hund? Godis? Leksak? En ny uppgift?
  • Hur ska du lägga upp din träning? Utifrån hundtyp och belöning! Gå ut och testa lite olika tills du hittar de som du tycker ger lagomt mycket retning (så mycket som du kan hålla i kopplet, hehe). Avstånd och belöningsform.

Du vill att hunden ska tycka att belöningen är så skoj och avståndet så kort att hunden inte kan misslyckas när ni ger er iväg - För en hund kanske det handlar om en skål med kattmat 5 meter bort och för en annan en tennisboll 50 meter bort osv. 
För att bygga upp ordförståelsen och en bra och jämn körning så är denna övning ypperlig! Hunden fokuserar alltid framåt och springer målmedvetet. Plus att du senare kan kommendera sakta, accelerera eller vad annars du vill och belöna med att få belöningen (antingen släppa linan eller springa/åka dit).


Här är ett exempel på en hund som löper mål en skål med en godis i!
Hunden springer målmedvetet och kontrollerat i linan i ett bra tempo.

Det som är positivt med övningen är också att du efter mycket träning kan ställa skålen i mål och åka hur långt du vill och hunden vet alltid att "I mål finns belöningen, jag springer tills jag kommer till den". Dessutom är det en belöningsform du ALLTID kommer kunna ha (tex på belöning du inte alltid kan ha - att få hoppa i bäcken vid klubbstugan, att få springa och hämta sopkvasten på bron.. osv... och inte för att det är omöjligt utan för att det är bökigt.)

Bygg upp ett mål tillsammans med hunden. Detta är som sagt bra både för att öka motivation men också för att klargöra när vi är färdiga eller när loppet är slut - Det kan bli lite enformigt för en nybörjar hund att bara springa och springa utan belöning och inte riktigt veta vad vi gör eller vad som förväntas.
Hunden ska alltid veta att "i mål finns belöning" - Alltid, alltid, ALLTID!








5 kommentarer:

  1. Jättebra inlägg:-)

    Många bra tips och trix, blir sugen att prova. ska testa kom-i-mål belöning på Nitro som behöver ett mål med sitt springande:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Jennica! Hör gärna av dig om hur det gick :)

      Radera
  2. Jag har, hör och häpna belöningstok som jag är, aldrig använt någon annan belöning i draget än att få fortsätta dra och om han inte lyssnat på mig har vi tagit en paus, men jag gillar tanken med att ge en belöning för att skapa en bra känsla av att "passet är slut", ska prova!

    Jag vill läsa om kommandoinlärning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis Carro! Ger alla hundar en speciell slut-belöning bara för att få veta att nu är det slut! Och till och med Ninja som är galen i att dra tar de och man ser att hon "slår av" lite.

      Radera