Om oss i flocken

söndag 19 februari 2012

IPO-helg nr.2!

För andra gången får vi fint främmande från Stockholm! Blev en superhelg med träningsgruppen, Stoffe och Maja! Nu har vi 4 trötta människor och 7 trötta hundar på 65kvadrat, härligt!


Moggie
Moggie har alltid gått som en kul i skyddet och vi har aldrig haft större problem. Eftersom hon är min första skyddshund gläder det mig stort att ha en lättsam hund! Man ska inte ta på sig mer än man klarar av eller vad brukar man säga? ;)
Jag har länge känt att vi har stått och stampat på samma ställe, men i helgen kändes det som vi tog ett stort steg framåt. Egentligen gjorde vi inte det men tror några poletter trillade ner i mitt huvud.
Vi har börja lagt in lite mer tryck och allvar i hennes skyddsarbete för att hon ska ta uppgifterna på allvar och inte bara studsa runt och skälla. Detta har lydnaden får betala för så det var väll det som var fokus på i helgen! Fick börja köra lite nya övningar som faktiskt gick väldigt bra!
Det enda svåra i de hela har varit att eftersom jag inte har någon direkt rutin i skyddet själv och inte alls är van varken hundtypen, tränings/tävlingsformen har en hel del själv att hålla koll på osv. Det börja trilla ner poletter men det tar tid alltså, måste ju ställa om en del där upp i huvudet.
Vi körde även en del fokuseringsträning! Ett skithäftigt och effektivt sätt att få hundarna fokuserade på ärm (eller annat föremål). Man rör sig långsamt och låter hunden fokusera till "den nästan spricker". Hunden sitter eller ligger i dessa situationer helt stil och tyst. När hunden är i absolut fullt fokus får den gå. Helt galet va häftigt när bett och fokusering blir perfekt! SMACK säger det bara och snyggt blir det!
Blev 5 skyddspass och jag är riktigt nöjd!

Blev två skyddspass med Moggie. Testade ny belöningsform - Rikard är externbelöning med ärm eller kudde. Gick rätt bra men tog ett tag innan hon fattade att hon faktiskt fick springa och bitas när jag klickade och skicka ;) Vi knallar på! Jag har en klar målbild.

Ninja
Ninja fick sig 4 härliga lydnadspass! Gick riktigt bra! Vi körde med mycket störning och hon var inte alls belönar sina hundar. Kanonfina apporteringar! Har jobbat en hel del på att hon ska ta apporten i vändningen eller påväg ut! Detta har verkligen gett resultat, har även lite nya övningar som vi ska testa på nästa träning. Detta PLUS att hon hade bra tempo både in och ut gör ju en matte riktigt stolt över sin bruna!
De fria följet blir bra bättre liksom snabba ställanden och lägganden!
Sättande under gång var helt bort blåst ett tag med hon kom på efter ett tag var det var ;) Tränade lite platsligg och fjärr också som gick strålande, extremt nöjd med pärlans insats!

Fick en omgång i skyddet också! Man kan lugnt säga at draget har gett resultat eftersom hon igår orkade ett dubbelt så långt pass än vanligt och sprang av plan utan att vara speciellt berörd! Shit, vilken skillnad!
Fick oss också en tankeställare. Som ni ser i filmen nedan så får hon bättre bett när hon får fokusera ett tag och (vilket ni inte hör) när jag bara lugnt säger varsågod. Annars så biter hon inte åt ordentligt för ens andra eller tredje bett. MMM, detta ska vi testa mer nästa gång! Vi har aldrig tränat så och det bara blev så igår så både jag och Rikard reagerade på det när vi såg filmen och PLING - Fokuseringsträning för Ninjan, yes indeed!
Det är roligt att se henne utvecklas, min lilla räka <3


Imorgon är vi tillbaka i verkligeheten och på onsdag är det dragrond för Ninja och Cajsas del! 5 km på flacken ;) Galet va taggad jag äääär! Mer info om ronden på ONSDAG! Nu blire söndagspizza och välförtjänad vila för hundar och förare!

/Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar