Om oss i flocken

måndag 20 februari 2012

TEMA DRAG - Dag 1, omkörnignar!

TEMAVECKA - DRAG
Dag 1 - Omkörningar



Har många som skriver till mig och vill veta hur dom ska lära sin hund att gå om andra hundar i spåret! Detta är en väldigt viktig del i träningen om man tränar runt andra människor och hundar.

I omkörningar kan hundarna hamna i "jakt-mode"/"tävlings-mode". Med detta menar jag att många hundar inte vill bli omsprungna eller själva accelererar. Detta kan ju leda till en lite laddad situation.. DÄRFÖR är det superviktigt att man själv vet var man har sin hund och hur man ska agera. Man kan ju bara sköta sin egen hund i spåret så alla får dra sitt strå till stacken!

Min grund tanke är att jag vid omkörningarna ger min hund kommando att accelerera. Detta för att jag ska kunna göra det samma. (Kommer vi i betydligt högre fart än ekipaget framför så väljer jag ändå att acca lite! Ju snabbare vi är förbi, ju snabbare är "de över".) Kommandon är A-O för mig! Bestäm dig för vilka kommandon du ska använda och var konsekvent så blir det lättare för hunden, och ha inte tusen ord som hunden ska komma ihåg, gör det lätt för er. 

När jag är ute i spåret så tränar alltid på mina kommandon. Detta är dom jag använder:
Sakta - Sakta in men stanna inte.
Yah yah! - Accelerera.
Fram/Gå på - Startkomando och lägg av med de du gör (titta på andra hundar, intressera dig för folk osv), och fokusera.
Stanna - Stå still.
Hääär - Snart kommer en sväng, var uppmärksam (och känn i linan vilket håll vi ska åka åt)!

Jag tycker att det är viktigt att hunden vet hur träningen ska gå till. I spåret så ska Ninja springa i sträckt lina tills jag säger åt henne att stanna. Det är inte tillåtet att gå fram till folk/hundar, det är inte tillåtet att nosa i spåret eller i diket, det är inte okej att själv välja vägar, det är inte okej att stanna eller helt plötsligt välja en egen väg. Mycket som inte är tillåtet men detta för att underlätta träningen och för att göra spåren till en trevlig plats för alla.
Eftersom Ninja vet att "hon inte har något val" mer än att springa på så gör hon just det. I vardagen är hon väldigt intresserad av både människor och hundar men i draget (och all vår andra träning) är hon alltid BARA fokuserad på arbetet. Detta är ju verkligen viktigt att hunden får lära sig eftersom att vem vet om människan hunden springer fram till inte är hundrädd, hunden ni springer om är hundelak osv. Jag korrigerar alltid mina hundar om dom gör något liknande. Dom ska koncentrera sig på att GÅ PÅ, inget annat.

Jag tror personligen på en bra relation i spåret så jobba på att förstå varann och lita på varann!

Här kommer lite inspirerande filmer! ;)
(Hittade inga med bra bilder på omkörning så fick bli lite av varje)



Sen kan jag tipsa om en kanal på YouTube - draghund

Har ni frågor så ställ dom gärna, eller om ni vill att jag ska förtydliga något, jag har säkert missat något ;)

/Tinan

4 kommentarer:

  1. Nått jag har märkt med hundar, som dock inte är så rutinerade, är att dom inte vill gå om. Dom vill bara jaga, kommer ikapp men sen saktar ner för dom tappar liksom motivationen om dom hamnar först. Tips på hur man kan hålla uppe motivationen även om man kört om andra hundar?

    SvaraRadera
  2. Ja! En del handlar om rutin och en del om motivation (tror jag)! Med rutin så lär sig hunden att loppet fortsätter och med rätt motivation så vill den komma föra de andra ekipaget i mål!
    Tänkte jag skulle skriva ett inlägg om just motivation :)

    SvaraRadera
  3. Kul inlägg och filmer:)
    All snö är borta i SKåne:( hade hoppats få något skidpass till men det får bli cykel istället.

    Skulle du kunna skriva rent konkret hur ett träningspass i omkörning skulle kunna gå till om man är nybörjare:) och vilka responser och beteende man vill ha av hunden både då man själv kör om och och blir omkörd? Kan tänka mig att omkörning kan bli lite provocerande, så hur får man hunden trygg och inte taggar på fel sätt när någon kör om en?

    Tack för en inspirerande blogg:)

    SvaraRadera
  4. Absolut! Ska försöka förklara :) gör de i början av dagens inlägg!

    SvaraRadera