Om oss i flocken

söndag 18 november 2012

Det som gör dig vacker

Har vänner på facebook i alla möjliga åldrar.. När jag var yngre hade man lunarstorm och bilddagboken.. Jag vet att det sitter gränslöst många unga flickor där ute med dålig självkänsla och självförtroende. Jag vill inte dra alla över en kant och säga att detta är rätt i alla dessa fall men ofta ser man att detta leder till att tjejer lägger ut utmanande, sexiga bilder på sig själv och det gör så ont i mig.. Jag har varit precis lika dan, inte gått lika långt kanske men ja.. Dom flesta hamnar nog där. Man vill bli sedd och det blir man om man gör så.. Men sen av VEM och VARFÖR det spelar just då ingen roll. Man får hellre lite "falsk" bekräftelse som räcker för stunden och man slipper släppa in någon på livet.
Uppmärksamhet är viktigt men man måste lära sig värdera. I dagens samhälle kommer allt ALLTID att finnas kvar.. Det vi gör nu kommer finnas med oss.. Och det gör ont att se att personer söker den här typen av bekräftelse och "kick" som det såklart är att bli överöst med charmiga kommentarer. Har x-antal vänner som till 90% bara lägger upp bilder på sig själv.. Klart visst får man göra de.. men följer man människorna på bloggar och annat blir det rätt självklart att dom inte är speciellt nöjda med sin egen insida och därför använder sitt vackra yttre som sköld och ursäkt att inte ta tag i det som i slutändan alltid är viktigast. Insidan..
Som sagt, been there, done that! Som "tur var" fick jag aldrig några jättetuttar eller det där magiska ansiktet som gör det lätt att hamna i denna fälla i dagens samhälle. I en viss ålder hamnar allt fokus på utseende och det är inte speciellt kul att bli en reklamskylt för sig själv. Vad man än gör, skriver, säger så kommer ens utseende i fokus. Jag skulle så gärna vilja hjälpa folk som hamnar i den där onda cirkeln. Jag var fast där själv, spenderade timmar att sminka mig och fota mig själv för att få en bra bild att lägg ut. I hopp om att få lite extra "beröm" för att orka traggla vidare i min fula kropp. Mitt fula yttre och mitt fula inre.

Idag så har jag inget behov av sådant! Inte på samma sätt! Jag bor i en stad där en riktigt het brud har skitiga Lundhags, slitstarka skor och något praktiskt på överkroppen! Stövlar är ett tecken på intelligens, skitiga kläder är ett tecken på att man jobbar hårt, inget smink är ett tecken på trygghet och en bad hair day är ett teckan på att I COULDN'T CARE LESS about what you think. Jag bryr mig inte de minsta och det är helt accepterat! Ja, Sundsvall är Norrland och Norrland är si och Norrland är så men ja, det kanske är det! Jag slappnar av här. Ingen kräver något, ingen förväntar sig något av mitt utseende, hur jag klär mig osv. Extremt skönt. Sen har jag fina vänner som jag vet accepterar mig hur jag är klär mig, hur jag än ser ut men man måste tillåta sig själv att acceptera de.

Men.. Som sagt, jag blir ledsen när tjejer i ung ålder nästan viker ut sig innan dom ens vet vem dom själva är, vad dom vill eller vart dom vill.. Låt inte din utsida bli en tjockmur till vem du egentligen är och hur du mår. Ta hand om den du är och ta på dig dina kläder. Du blir inte snyggare ju mindre kläder du har.. Vad är det du EGENTLIGEN vill uppnå?

/Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar