Om oss i flocken

söndag 5 augusti 2012

Agilitydebut

Helgen har spenderats tillsammans med "gamla träningskompisen" och klasskamraten Stina och hennes kompis Hanna (båda dom gick i Rikards klass i Forshaga btw). En kanonhelg med massa agility, hundsnack och skratt! Fredagkväll satte Stina och Hanna upp tält på klubben medans jag levererade priser och fixade inför tävlingen. Väl hemma fick vi grillhjälp av Rikard och blev en god middag med massa prat om "den gamla goda tiden" i Forshaga ;)

Upp tidigt på lördagen för att jag skulle mäta in Ninja - Vi var 2mm från Medium.. 2mm. MEN, man kan väll kanske inte påstå att Ninja har något problem med att vara Large meeen det skulle ha sparat lite mer på kroppen i längden..

Lördag
Första loppet var Agility1 - Har inte någon film på men jag är nöjd, en slarvig disk pga av lite för spänd matte men ALLT annat på banan fick klockrent så är fantastiskt nöjd och kom tillbaka till vårt tält mer taggad än någonsin!

Lopp två var Hopp1 A - Trycker ut henne påtok för långt och ja, tänkte lite fel. Sen i staketet har jag helt felplacerad och ja, tänkte lite fel. Resten är jag nöjd med, surt på sista hindret meeeen vi hade ändå ingen pinne så WHO CARES, min hund gör ett fint debutlopp i hoppklass.



Lopp tre var Hopp1 B - Säger inget mer än, trött hund och trött matte. Inte många rätt där inte men nu vet vi vart vår gräns går och att ha varit på sin första stora agilitytävling med två lopp i bagaget som gick kalas så får man väll säga att det är okej att blir slut i luvan! Även detta lopp har sina guldkorn.



Efter en lång dag med varmt väder så blev det middag ifrom av pizza, varsincider, lite vin och alla låg däckade 22.00. VIlka partypinglor! Alla hade laddat upp med öl, vin (i alla dess sorter) och massa cider och ja.. 90% står kvar, haha! Jag tror det kallas seriösa tävlingsmänniskor ;)

Söndag
Lopp ett för dagen var Agility1 - Lite vid sväng uppe i hörnet efter den långa raksträckan men ändå nöjd fram till slalomet. Kändes skönt att hon tog eget initiativ att ta hindret men efter två portar kände hon nog mina nerver. Hon kommer tillbaka och vi får börja om. Ingen nolla, ingen pinne tänker jag så när jag mot slutet håller på att snubbla så tar jag en disk och gasar vidare! Mycket nöjd med detta lopp, tror det är helgens bästa!



Lopp två var Hopp1 - Ändrar mig nog.. Detta är helgens bästa lopp! Förutom rivningarna och de lilla strulet vid slalomet (som vi absolut inte är klar med) så går hon så jävla fint. Tror rivningarna beror lite på trötthet men också att jag pressade henne lite mer i det loppet, men mest ork såklart.



Over all, GRYMT nöjd med vår prestation! Känns härligt att hon ändå håller ihop så pass bra som hon gör, hon är snabb som en vessla men hon är precis lika fokuserad som hon är snabb! Hon har huvudet med sig och gör precis som jag visar henne (medvetet och omedvetet). Visst 4 disk och en 8 plats med 15 fel men vi är inte långt ifrån ett felfritt lopp.. Om ni tittar på filmen nedan som är filmad för mindre än 6 månader sen så ser man att det har hänt mycket! Och helt plötsligt är jag (oftare) där JAG ska vara och vi litar på varann på banan! Helt otroligt vad underbart det känns att vara ett team på banan och förstå varann! Underbara hund. Kunde inte vart mer nöjd efter helgen och jag tror helt ärligt inte att ajg skulle vart speciellt mycket nöjdare med 2-3 pinnar med mig hem, för i helgen var det inte det som var målet. Vi skulle hitta tävlingsform och tävlingsförberedelser och få erfarenhet på banan! Var ju Ninjas första gång och min första tävling på år och evigheter!

För mindre än 6 månader sen i inomhus hallen i Söråker. 
Lite skillnad i jämförelse med helgens prestationer.. 

Vill även passa på att gratta alla duktiga ekipage som gjorde fina lopp och såklart också alla som fick med sig pinnar hem! En grymt bra tävling med roliga banor, härlig stämning och fint väder! TACK!

OCH, nu är det spikat - 2013 blir vårt första riktiga AGILITY-ÅR! Vi går all in i agility och i vinter blir det inomhus hallen och massa träning med underbara timrågänget! Är så himlakul med engagerat folk! Träffade ju även Emelie Bäckström som också är en stor inspirationskälla, Stina och Hanna och många fler som bara fyller en med tränings- och tävlingsglädje! Så UNDERBART! Ikväll ska jag sätta mig och boka in lite tävlingar (A) Jag är ju liksom bara tvungen! ;)

Kvällen spenderas med bästa Rikard som vart med och hejat hela dagen! Sushi, vin och soffmys - Helt okej!
/Tinan

2 kommentarer:

  1. Ni verkar ha haft en bra debut! :) Och ni är verkligen duktiga :)

    SvaraRadera
  2. Absolut :) Tack så jättemycket! :D

    SvaraRadera