Om oss i flocken

söndag 19 augusti 2012

Snabba ställanden!

Något som jag haft problem med Ninja i lydnaden är ställandena! I klass1 för att hon görna tog extrasteg, i klass2 (då det fortfarande var med) och klass3 inkallning med ställande. Och i eliten kommer det ju en till inkallning med ställande.

Jag har valt att använda STÅ som kommando i alla situationer som hon ska stå blixt stilla och lagt mycket energi på att få ett stabilt STÅ. Jag tror att med ett stabilt STÅ så får du ett snabbare ställande. J

Jag har valt att plocka ut ställandet från inkallningen för att Ninja har lätt att eyea och smyga när hon "vet" att hon ska stanna. Jag tror att med stabilitet i själva ställandet kommer självsäkerhet och snabbhet.

Exempelfilm.


Jag har gjort så att jag kastar ett föremål eller ställer upp en skål med godis en bit bort och skickar hunden till den. När hunder förstår och maxar till belöningen kan jag börja lägga in kommando. Ninja är en sån hund som aldrig skulle ta belöningen om jag inte tillåter det, har man inte hund som kanske inte lyssnar på kommando så kan man behöva en medhjälpare som tar bort belöningen om hunden inte stannar.

Jag varierar avstånd till belöningen, min placering på plan OCH att kommendera eller inte (vissa gånger  så får hon bara springa till belöningen utan att stanna, för att hålla kvar farten). När vi började närma oss eliten så la jag in läggande också.

Gör hon ett långsamt ställande, gå för många steg.. så tar jag tillbaka henne och taggar till henne igen och skickar!

Jag kan öven gå fram och tvinga henne åt olika håll och att hon ska stå stilla och sen belöna med att hon får springa till belöningen!

Jag känner att Ninja har fått både snabbare fart till mig, snabbare ställanden med betydligt mer stabilitet och hon har dessutom bättre tempo sista biten in!

OCH har du en hund som eyear så har det nästan helt försvunnit när vi tränat såhär! Värt att testa kanske?

/Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar