Om oss i flocken

måndag 21 oktober 2013

Vad har hänt & frågestund!

JA.. Vad har hänt?

Sista inlägget innan Umeå-flytten var skrivet i Februari i år. I samma veva som jag och Rikard gick isär. Uppbrottet var extremt jobbigt för mig då jag precis avslutat mitt företag, var utan jobb och inte alls visste vart jag ville i livet. Pricken över i:et blev att min familj slittrades. Hade även bokat en schäfervalp som precis skulle hämtas samma helg som vi gick isär.. Tyvärr fick hon flytta till Norge istället då mitt liv inte blev som jag tänkt. Såhär i efterhand var det det bästa för oss alla men uppbrott är alltid svåra. Fick flytta hem till mamma i Sollefteå och var mest deprimerad över det stora klivet bakåt i livet dom första månaderna.. Agnes fick flytta till en god vän då jag inte alls hade ork och energi att lägga på en borderterriervalp av den kalibern Agnes var.. Ett extremt tungt beslut men det var för hundens bästa.

När jag väl fick tummen ur och hittade lite tillbaka till mig själv började jag söka jobb - Fick fyra jobb men valde två på hemma plan i Sollefteå. Slitarjobb som säljare och butiksbiträde. Jobbade 5-6 dagar i veckan hela sommaren och hade enda sen uppbrottet i februari ingen träningslust alls.. Inte ens på sommarkvällarna, då man brukar kunna träna i all evighet.. Glömma tid och rum..
Fick hem schäfertiken Molars Fixa (som är mamma till schäfervalpen jag skulle ha köpt i februari) för att Ninja skulle få sällskap och för att jag skulle kunna hålla uppe IPOt. Hon passade vår lilla familj perfekt och är helt underbar att träna, trotts att hon i november blir 8 år, pigg som en lärka.

Efter några månader i Sollefteå kände jag att jag var tvungen att söka mig vidare.. Att inte kunna träna hund tog kol på mig.. Jag må vara hundidiot 2.0 men jag klarade inte av de.. På träningsplan slappnar jag av, de är ett av få ställen jag verkligen gör de och den delen tog ifrån mig i samband med flytten.. "Man kan alltid träna ensam" kanske många tänker men.. Jag är inte den typen.. Inte med 10 mil närmsta träningskompis och inte med en hund som ska tävlas i Elit när man aldrig varit där och en agilityhund när man inte varken vet vart man ska börja eller sluta..

Började söka jobb.. Jag ville ha ett jobb jag visste jag skulle trivas med. Spontan-mailade ut mitt CV till drygt 10 butiker i Västernorrland. 20 minuter efter mailandet så blev jag uppringd av Djurmagazinets chef för butikerna i Örnsköldsvik och Umeå. Hon tyckte mitt CV var fantastiskt och vi bestämde träff för intervju. Jag trodde knappt det var sant. Efter det gick allt i RAKETFART. Sa upp lägenhet, fixade temporärt boende (TUSEN TACK BÄSTA EMELIE SOM STÄLLER UPP!), sa upp mig och flyttade. Ah, kort och gott. Bästa jag gjort på länge.. Man måste följa sina drömmar och man måste satsa för att vinna. Det är nyttigt att våga.

SÅ helt plötsligt, säljare och hundfrisör på Djurmagazinet i Umeå alltså! Välkommen in och hälsa på i vår riktigt maffiga butik med Umeås största utbud på foder och tillbehör ute på Mariedal eller vår mysiga lite mindre city-butik där även trimmet finns! Säg till så visar jag er runt på min härliga arbetsplats! :) Trivs som fisken i vattnet att vara tillbaka i djurbutik och på trimmet! Känns grymt. I November åker jag med två kollegor till Luleå för att vara på två-dagar utbildning på Royal Nurse Academy (alltså Royals veterinärfoder). En grym utbildning med MASSOR av info! Ska bli så himla kul, mycket att se fram emot!

Mycket har jag lärt mig och enormt mycket har jag mognat under 2013.. Det skulle bli mitt år.. Det blev det kanske också även om det inte alls var såhär jag tänkte att de skulle sluta. Jag är påväg mot något underbart och något som JAG vill och MÅR BRA av. Vi lever bara en gång.. Glöm inte de..

Förövrigt försöker jag och Ninja (och Fixa) på att försöka hitta tillbaka till någon form av form. Vi är anmälda till två tävlingar 2 nov och 1 december, LKL Elit, och Fixa ska debutera i LKL1 på december (känns si sådär att ställa upp i LKL1 med en hund som tävlat VM men men, lydnadsklass börjar där och vi ska ta de från start). Just nu är vittringen och app.dirren vårt berg att bestiga.. Helvettes skitmoment.. MEN blir en diskussion med mina coacher och klur med sambo (som för er som inte vet heter Emelie Bäckström har en corgi som också tävlar i LKL Elit och även är kvalad för SM i agility 2013 och 2014).

Ni som känner mig vet att jag länge letat en till tävlingshund och att det ALLTID går åt skogen med kullar, valpar, parningar, LIVET när detta ska ske.. MEN skamm den som ger sig och nu när livet går mot det bättre i en ny stad så har vi planer på att bli en till i flocken! Ska bli spännande att se vem och när det blir men just nu spanar vi in kennlar och kullar för fulla muggar! Chefen hejar på oss i tävlandet och stöttar så det känns hur kul som helst när hundklubben även KRYLLAR av härligt hundfolk!

Tänkte, för att komma igång med bloggande och hundtänk, HÄRMA min goda vän Petra med att ha Frågestund! SÅ, om någon har några frågor om mig, min träning eller mina hundar så är det bara att fråga på! :) 

Ser fram emot att grotta ner mig i nya och gamla hundbloggar så ställer ni en fråga så glöm inte att skicka med en länk till er egen blogg!

/Tinan


4 kommentarer:

  1. Vad hände egentligen mellan dig och Rickardo och varför är du inte med i IPO ansatsningen som du skapade?

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa att du är på G igen, låter verkligen som om att du har hittat rätt ställe :)

    Jag undrar vad du spanar på för ras/kön inför nästa tillökning till familjen? :D O så är jag nyfiken på varför du fastnade för just IPO? :)

    SvaraRadera
  3. Kul med en update, Tina. Nästan sjukt hur mkt jag kan relatera till din situation, eller kanske snarare det du lämnat bakom dig. Hoppas allt löser sig för oss båda på sikt. <3

    Okej, en fråga... hmm... vilken är din favvo raggningsreplik? ;-)

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg! :) Duktigt av dig att skriva så "naket". Lycka till på nya jobbet och hoppas du hittat rätt!

    SvaraRadera