Om oss i flocken

tisdag 29 oktober 2013

En fundering kring rädslor hos hund

Ninja har, tror jag, 4 på skotten på MHt. Hon blir inte livrädd utan känns mer som att hon tycker det är obehagligt.. Lämnar inte sin plats ofta men blir väldigt obekväm. Hon blir stirrig och börjar ibland skaka. Kelpies är ju väldigt tydliga och "överdrivna" i sina känslor och uttryck. Dom blir aldrig glas dom blir GLAAAAAD osv..

Två gånger när vi tränat lydnad har de skjutits på planen bredvid, senast var igår. Jag funderar över hennes beteende lite av ren nyfikenhet över vad ni tror. Hon blir ju först som jag beskriver ovan men sen - Jobbar hon med väääldigt hög intensitet OCH koncentration. Hon kan fortfarande se lite störd ut men belönar jag så går hon BANANAS. Kampar som en gaaalning! Tänd helt enkelt! Även fast hon ena sekunden är obekväm och orolig så så fort vi jobbar är hon både jätteintensiv, snabb och kvick - i så väl arbete nära mig och tex ute i rutan 23m bort. Ni förstår. Och att hon skulle bli lite gasad okej men att hon dessutom ska kunna KONCENTRERA sig mitt upp i allt förvånar mig.

Det var ju även en MUS på besök.. Den kom PRECIS innan vittringen. Dumma som vi är sånatäller vi upp så att hundarna ska springa åt nästan samma håll som musen för att leta rätt pinne. Lite mer kuvad i kroppen och med mer tugg än vanligt hämta hon ändå RÄTT pinne med fint avsök på de andra. Trotts mus ovh skjutning under lydnadspasset..

Är det bara så att jag underskattat min hund eller vad tror ni? Varför blir hon som hon blir när det gäller skotten! Hon går sååå himla koncentrerat och intensivt trotts att hon uppenbart blir väldigt berörd..

Många kanske tänker att "Varför tränar du om hon blir så berörd" jo för att jag ju ser att hon sållar bort det direkt vi gör något och tar det som att det inte är hela världen.. Rätt? Fel?

Kan tillägga att hon gjorde sin finaste ruta, app.dirrigering, FF och vittring igår, SJUKT bra pass. Som ni kanske förstår av läsningen så skulle jag ju vilja kunna trigga henne på de här sättet eftersom hon går så jävla bra men.. Helst utan att behöva tillföra "obehaget" av skotten.. Se ni min fundering? Varför beter hon sig sådär?

/ Tinan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar