Om oss i flocken

lördag 24 januari 2015

24 januari


Detta är första året på länge då jag inte suttit med tävlingskalendern i högsta hugg och lusläst och letat upp varenda tävling i närområdet, lagt upp planer och fixat och donat. Jag är en tävlingsmänniska och ÄLSKAR att tävla. Men under en tid har jag även haft kasst självförtroende när det gäller hundträningen. Jag gick ner mig när jag och Ninja inte kom någon vart och allt bara blev skit. När för många runt om säger "allt går du måste bara vara mer positiv". Men. Kan säkert bygga en stuga av EN litten jävla gran men är det värt besväret? Är det verkligen SÅ viktigt. Nej. Jag och Ninja matchar inte som tävlingsekipage och så är de bara. Men jag älskar ju henne för de. Inte svårare än så, man ja. Självförtroendet fick sig ändå en rejäl törn. Man är inte odödlig.

När Kakan flyttade in så hade jag sååå många planer och idéer men efter ett tag kände jag bara nä.. Vi tar de som det kommer. And so we did. Känner att.. De spelar ju ingen roll om vi debuterar nu eller nästa år? Egentligen! 
Jag har inte ens gått in på SBK tävling i år.. Inte ens sett över tävlingsåret. Lite skönt. Rätt fokus för individerna i fråga. 

Vad fokuserar vi på då? 

- Basics. För mig är grunden i momentet att hunden vet att man släpper aldrig kontakten, allt annat fokus är oviktigt. Att kunna sitta vid min sida med störning av olika former utan att bryta kontakten eller koncentration. DE är viktigast. Också en del i allmänlydnaden som kommer hjälpa oss på tävlingsplatsen. "Oroa dig inte för nått annat är OSS, fokus på mig, jag löser allt annat." För för mig är att "koncentrera sig på rätt saker" mer uppfostran/allmänlydnad än rent tävlingsmoment. Och allmänlydnaden ska vara färdig innan vi lägger ihop det med tävlingsmoment. Gör de så mycket lättare sen när man kommer på nya platser osv, eller, har iaf gjort för mig och Ninja som är väldigt känslig för nya miljöer. 
Kan hon inte koncentrera sig sittande vid min sida, blir de väldigt svårt att göra de i rörelse. Och jag vill att ett de delmomentet ska vara klart när vi börjar med positionstraggel osv. En sak i taget! Koncentration och rätt fokus är A och O. Använder både godis, leksaker, omväntlockande och rena retsticke-övningar (kastar leksaker framför, över osv) som störning. ALL tänkbar störning. 
Grunden är grunden. Jag hoppas de lönar sig! 


I övrigt, vad har vi för plan för året? 

DRAGPREMIÄR. Jag HOPPAS verkligen vi kommer kunna starta på draghunds SM på barmark (och snö men det blir ju inte för ens vintern 2016). Jag ska börja komma igång med min löpträning och Kakan kommer fysas hela våren och sommaren framförallt (vi början givetvis redan nu men lite mer strukturerat). 
Hon är en härlig draghund med bra tryck och härligt driv. Inte så maffig kropp än men hoppas kunna bygga på lite massa under året! Förkärleken för draget går inte att ta miste om och väl i spåret är hon ganska obrydd på omgivning och andra i spåret, skönt. 

Ninja kommer åka med Anna Nore, Leah och Cheewe till Vindelälvsdraget i år igen! Matten jobbar och Umeå Brukshundsklubbs lag behövde förstärkning så Ninja ställer upp! Bästa Nippis! 

Så ja, detta händer hos oss. Vi tar de mesta med ro.. Ganska skönt! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar