Om oss i flocken

fredag 19 december 2014

Efter många om och men..

Prioriteringslista 
FRITTFÖLJ(/LINFÖRIGHET): 

1. Attityd 
2. Position 
3. Uthållighet 
4. Precision
5. Mer uthållighet  

Efter mycket klur angående inlärning och träning av friaföljet med Kakan så blev jag tvungen att göra en priolista. För att rensa hjärnan. Har bett folk om tankar och idéer och alla har ju sina teorier och jag kände bara att BAAAH. Jag ÄLSKAR att diskutera hund och träning och är otroligt tacksam för alla som hjälpt mig men after all, jag måste utgå från MIN magkänsla och MIN hund. Även om de va just de som var klurigt, MIN hund. Som inte är som nån annan hund som jag nånsin tränat. Har tränar många hundar sen jag klev in i den här världen, vallhundar, jakthundar, brukshundar, många olika typer men Kakan är speciell. Man måste tänka lite längre för hon suger upp ALLT. 
Men.. Hur svårt ska de vara när hunden ÄLSKAR aktivitet? Gör jag en höna av en fjäder? 

Well. Vi har en plan nu. Bära ellet brista nu har jag bestämt mig. Skiter det sig helt så hon jävla bra draghund så de gör inget som det går åt helvette i lydnaden... SKOJAAA (men inte om att hon är en grym draghund). Haha ;) 

Så, tillbaka till listan. VAD är viktigast för mig. För mig ÄR inte den perfekta positionen det absolut viktigaste, faktiskt inte. Heller inte perfektion i alla utföranden. ATTITYD är vad jag vill ha! Hellre en 8 och GRYM attityd, än 10 med sämre. Sen tror jag att chansen till en 10 ökar radikalt med en härlig attityd på ekipaget. Börjar på ruta ett. Gladast på plan med gameface ON.

UTGÅNGSPUNKT. Jag har fokuserat på allt samtidigt - Priset till årets mest pedagogiska matte gåååår tiiiiill TINA SPORROOOONG! Så Kakan har blivit lite "Hmm.. Vad är de EGENTLIGEN du vill ha?" RESULTAT: En lite låst och säker hållning - Surprise. Konstigt att ens hjärnan helt kan krympa ihop till ett russin ibland alltså.. När man väl behöver den.. AJA.

Nu börjar arbetet inatt bygga upp rätt attityd och ta fram den där glöden som brinner i hennes ögonen alltid annars även i ett fritt följ. Svårigheten ligger OCKSÅ i att KONCENTRERA sig på något så "stillsamt" så länge ;) Mitt lilla popcorn.. MEN Nu har vi en plan! 



Den 23/12 åker jag till Sollefteå och familjen, skidspåren och gamla vänner! Vi åker även hem till en MONDEORINGfigurant och en heldräkt... Hehehe! Bästa julklappen säger Kakan... ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar