Om oss i flocken

måndag 30 december 2013

Ett år har gått..

2013 är snart över.. Det året som skulle bli MITT år! Jag stod med en enorm tröskel, jag levde mitt drömliv. Jag skulle för ett år sen snart fira nyår med några av mina bästa vänner och mannen jag trodde jag skulle spendera resten av mitt liv med och med en stor flock härliga hundar.. Alla vet att det blev inte riktigt som jag hade tänkt, men hur ofta blir det det? 

Året började med att jag skulle försöka samla ihop mig efter ett tungt år som egenföretagare. Spenderade i stort sätt hela månaden i skoterspåren med hundarna, i skidspåren eller hemma i soffan.. Började komma på benen och hittade lite träningslust! Tävlade en elit med Ninja som gick rent åt skogen! Tillbaka på ruta 1 kändes de som.. Hade iaf bokat en valp ur en jättefin schäferkull! Lycklig och förväntansfull - Äntligen min egna IPO-hund! 

Efter detta rasade mitt liv mer eller mindre.. Rikard och jag gick isär och just då insåg jag att "jag har inga drömmar kvar, jag har levt ut allt jag drömt om". En otroligt jobbig känsla när man inte vet vem man är längre för du vet överhuvudtaget inte vart du ska ta vägen eller göra med sitt liv.. 

Efter detta följde några månader av jobbsökande, gråtande och lååååååånga hundpromenader.. Bestämde under den här tiden att det inte kunde flytta hem en schäfervalp till mig i detta kaos. Bria som hon hette blev 8 veckor samtidigt som jag och Rikard bröt upp och det kändes förjävlig att måsta tacka nej.. Men för att sätta hunden i förstahand så var det bäst för oss båda. Även Agnes fick nytt hem du jag inte hade energi för en vild bordervalp. Och när Stoffe och Maja blev förälskade i henne efter en helg i Enköping var valet inte så svårt.. Ensam kvar med Ninja.. Min klippa. 

När våren kom vände det, fick två jobb och lägenhet i Sollefteå! Träninglusten infann sig inte ens en gnutta under varken våren eller sommaren dock.. Fick hem Fixa för att ge Ninja sällskap och för att hålla IPOt uppe litegrann. Hon är en grymt härlig hund som har mycket att lära mig! Jobbade på som en idiot hela sommaren med max 6 dagar ledigt varje månad.. Någonstans visste jag att det var en mellanlandning i Sollefteå men jag trivdes inte med mitt jobb och jag trivdes inte i staden.. Tillslut fick jag nog. "Ska jag bara låta tiden gå och må dåligt för att jag är för feg för att satsa? Aldrig." 

Spontanskickade ut ca 20 mail till alla djurbutiker inom 20 mils radie och höll tummarna. 20 minuter senare ringer hon som kom att bli min nya chef. 20 minuter!!! Sen gick allt fort. På en månad var jag uppflyttad till en helt ny stad - UMEÅ gott folk! Detta utan egen bostad! Fick under dom första två månaderna bo hos en tjej som kom att betyda massor för mig! På alla sett! Emelie Bäckström.. Vi har i två månader bott två tjejer och tre hundar i en etta på Ålidhem.. Fråga mig inte hur men det har varit en stor tygnd av mina axlar och tacksamheten är gränslös, att en rätt främmande människa öppnar sig så känns mäktigt! Du är guld min älskade vän. Att jag dessutom nu bor i samma stad som min bästa barndoms/ungdoms/vuxenvän är ju pricken över iet! 

Började jobba på Djurmagazinet i Umeås två butiker! Som säljare och hundfrisör! ÄLSKAR mitt jobb och mina nya kollegor är att gäng nyfunna vänner! Underbara hela högen! Lyckligt lottad! Har under hösten åkt på två utbildningar och fler rullar in, mäktigt.

Dom första månaderna i Umeå har innehållit grymt mycket stress över bostad... Det är praktiskt taget omöjligt att få borde i Umeå så pressen låg på när jag inte ville vara i vägen för Emelie allt för mycket.. Men skam den som ger sig. Nu sitter jag här min lägenhet, med heltidsjobb och i en av Sveriges största hundstäder SOM ÄVEN just fått en ny fin inomhushall! Ja.. Den som aldrig kastar tärningen slår häller aldrig en sexa. 

Har tävlat 3 eliter med Ninja utan förstapris men med bättre och bättre poäng! Sprungit massa agilitylopp och plockat våra två första pinnar! Ja.. Det är typ det! Inget kanonår.. Men känns som att ni borde förstå varför.. Men vi ger aldrig upp och en vacker dag är vi back in the game! :) 

Årets kan man säga avslutades med att jag tingade en Border Collie. Valparna föddes och 17 januari flyttar Canovills Oreo till Umeå! En liten BC-tik som ska upptäcka världen bredvid mig, Ninja och Fixa! Bombar Facebook och instagram (TINASPORRONG) med bilder så det är väll ingen som har missat de ;) 

SÅ! 2014? Vad ska vi hitta på? 
Ja.. Vi ska försöka njuta av livet! Vi ska TRÄNA och tävla. Vi ska pussas och kramas. Vi ska skratta vi ska gråta. Vi ska älska, glömma och förlåta. Vi ska också försöka hitta oss själva här i Umeå! Vi har alla förutsättningar just nu till att bygga ett eget bra liv i vår rosa lägenhet, med våra underbara vänner och TILLSAMMANS. 

Ett år har gått. Som inte alls blev det jag hade hoppats
 på.. Men.. Såhär efteråt måste jag ändå se på mig själv med stolta ögon.. Man är alltid starkare än man tror. Och även om det här året inte blev som planerat så har jag vunnit mer än jag har förlorat! :) 

2014 ska bli ett INTRESSANT år! Vi ses! 
/ Tinan

1 kommentar: