Om oss i flocken

söndag 10 november 2013

Tävlingen, planer och SVAR på era frågor!

Så himla mycket att göra på jobbet har lett till en lite bloggtorka... Massor att göra på jobbet och mycket tid ute på planerna innan tävlingen + att jag varit sjuk. Men förhoppnigsvis lugnar det sig snart, alla mässordrar har rullat in så nu är det bara de ordinarie leveranserna som kommer! Mycket har väll iaf hänt, vi har bland annat tävlat. En elitklass på Örnsköldsviks BK förra lördagen. En tävling som inte alls gick som vi tänkt oss men som gav oss perspektiv. Det börja med att vi körde fel och kom 10 minuter för sent... Jag var arg på in GSP och grymt stressad, kontrollfreak som jag är... Bara att kasta ut Ninja ur bilen och rasta. Ninja var galen. Bokstavligt talat vild. Kände redan då att "Hur ska jag reda ut detta?". Hon flög fram åt alla håll och hånglade med allt och alla, gjorde lekinviter osv. Tok-ryck. 
Försökte agera lugnt själv och styrde upp henne lite med frittfölj för att få kontakt och fokus. Ostabilt. Fick även startnummer 1... Pricken över i:et.

Tänker inte gå in på alla moment men kort och gott - Ninja var under hela programmet i en annan värld, satte sig på platsen (vilket hon ALDRIG någonsin gjort tidigare). Hon slarvade och var ofokuserad, och jag kunde inte samla ihop henne. Varje momentslut så släppte jag upp henne som jag alltid gör men hon spårade ur... Domare Anders kom och berättade att lugnar hon sig inte mellan momenten får vi gult kort. Galet. Jag var stressad och frustrerad och visste inte hur jag skulle bära mig åt eller bete mig. Tävlingsledaren kunde varken regler eller visste hur programmet skulle genomföras, vilket också la ved på min redan brinnande frustrations-eld. Hon va grön men idag var fel dag att inte ha någon som helst koll på sitt "jobb". Fick flera gånger själv berätta hur momenten gick till... 
Kände mig så jävla korkad i efterhand som genomförde hela programmet... MEN vi behöver tävlingsvana...

Poängen blev iaf, med onödigt trams och slarv i alla moment..

Platssitt: 10
Platsligg: 0
Frittfölj: 6,5
Zätat: 5
Inkallning: 6,5
Rutan: 9,5
App.dirr: 8,5
Hopp app: 9,5
Vittring: 0 
Fjärr: 8,5

SUMMA: 216,5p (3e placering)

Inkallnigen tyckte alla i publiken var topp men inte domare. Vittringen flög hon fram till fel pinne tog upp, spotta ut och sökte reda på rätt och kom in. Zätat missade hon en pos och slarvade. Frittfölj var KATASTROF med en tickande bomb på vänstersida. Rutan var kanonfin med en liten miss. Appdirren också helt okej med lite slarv, hoppapport kanon och väldigt nöjd med fjärren (vårt sämsta moment). 

Summering - Vi har mycket att träna på MEN eftersom detta var en tävling efter ett över 6 månaders långt uppehåll med ca 14-15 pass i ryggen känns det som vi ändå någonstans har en stabil grund. DET VAR INTE VÅR DAG. Punkt.

FRÅGORNA..

Varför tog det slut mellan dig och Rikard och varför är du inte med i Ungdomssatsningen som du skapade?
Ja.. Varför tar förhållanden slut? Och då blir ju följdfrågan rätt enkel med. Tänker inte hänga ut någon eller gå in djupt på de... Och eftersom frågeställaren inte ens vågar berätta vem den är så får den om den är så nyfiken gärna ringa eller skicka ett sms till 073-8469985. Hugs & Kisses! 

Vad spanar du på för ras/ kön inför nästa tillökning i familjen? Och varför fastnade du för just IPO?
Jag har länge varit inne på skyddsraserna malle och schäfer, men har alltid velat ha en BC och är nöjd med kelpien som ras. Nu har jag bestämt mig för att det inte just nu blir någon skyddshund... Därför blir ju fokus på kelpie och BC... En DJUNGEL minst sagt. Jag letar efter INDIVIDER när jag letar hund. SÅ egentligen kollar jag inte bara på RAS i sig.. men man går ju efter vad man tror att man passar att jobba med och raser man i grunden gillar. Jag vill ha en hårdare hund än Ninja med mer arbetslust och vilja! Speedmetal som vi brukar säga! Just nu är det lite mycket så vi får se vart  det slutar :) 

Varför jag fastnade jag för IPO. IPO är strikt, inte likt någon annan sport och tre grenar var av en skydd som jag tycker är grymt häftigt! Du jobbar en utpräglad, naturlig drift hos en av dom häftigaste hundar jag vet och är uppväxt med! Skydd är så sjukt häftigt. Älskar den strikta lydnaden och gillar spårets lydnad. Det är nog hela paketet när jag tänker efter... Känner mig sjukt specifik ;) Man fastnar helt enkelt för vissa sporter! 

Vilken är din favorit-raggningsreplik?
Haha, kanske den bästa frågan! Jag gillar att bli tagen med storm och killar som är framåt! Gillar överraskningar så tänker inte avslöja för mycket ;)

Det var det.. 

I veckan ska jag åka till Luleå med tre kollegor för att gå upp utbildning på Royal Canin Naurse Academy! Ska bli så himla kul och intressant! Vi ska få utbildning på hela Royals veterinär-sortement, äta god mat och träffa duktigt folk i två dagar! 
Ska även få åka på trimutbildning i slutet av november i Lidköping, ska också bli grymt kul! Känner mig lyckligt lottad som får möjligheten att göra detta!  

/Mattejävel

3 kommentarer:

  1. Kul att du gillade frågan, Tina. Den infon kanske man får nytta av i framtiden. ;)

    SvaraRadera
  2. Hej! Försöker svara på din bostadsförfrågan på Facebook men det fungerar inte att göra det eller skicka pm till dig om man inte är vän med dig där. :) /Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du når mig på mailen tinasporrong@gmail.com !
      Vissa kan dela, andra inte :/

      Radera