Om oss i flocken

söndag 3 februari 2013

Helg med stort H

Grattis valparna 10 månader gamla!
__________________________________

Fredagseftermiddagen och kvällen spenderades i KlassArena med skydd skydd skydd och lydnad. Kul och kolla på olika typer av skydd! I den här träningsgruppen tränar ekipagen både IPO och svenskskydd OCH mondeoring. Inte så mycket mondeoring denna gång men förra gången var de desto mer! Man lär sig grymt mycket av att kika på olika typer av skydd, olika figgar och lyssna på olika synpunkter och teorier! Mycket intressant! Efter lite skyddstittande blev det lydnad för Ninjas del.. Gick si sådär eftersom hallen inte är så stor och piskor smällde och andra hundar skällde och höll på samtidigt! Men ed tanke på den störningen gick de enda väldigt bra! Blev rätt slapp och ostrukturerad träning till en början och man kan lugnt konstatera att - Är inte jag strukturerad och noga är inte Ninja de häller - Logiskt. SÅ, skärpte mig sen och då gick det mycket bättre.

Lördagen styrde vi mot Härnösand med Emelie för att träffa skyddsgruppen! Mina hundar fick vila och jag fokuserade på att umgås med skoj folk och kika skydd och diskutera valpköp! Rikard bra dag! Skyddsgruppen har fått så himla bra flyt och stämningen är på topp. Känns som att gruppen har ett spännande år framför sig! Väl hemma blev det pizza och soffhäng hela kvällen!

Påväg hem från Härnösand.. Mot pizzerian!

Söndagen började med sovmorgon, frukost, promenad i strååålande sol och sen städning och fix i huset! Halv 3 kom Emelie och Zwierki och vi tog en promenad bort till ridhuset och mötte upp dom andra! En härlig promenad och dessutom var hundarna varma och redo för lydnadsträning när vi kom fram! Väl framme satte i upp ruta och konor till alla andra LKL3 och LKL Elit moment! Vi började med sitt i grupp (medans dom andra körde platsliggning) och sen körde vi en helt egen platsliggning! Jag var inom synhåll på sitt i grupp men utom på platsliggningen! Blev lite dumt när vi la för platsliggningen. Vi la om när alla andra började träna och sen gick vi bara direkt ut ur ridhuset. Så Ninja satte sig när jag gick ut. Gick och la om och någon hände där inne så hon satte sig igen. Gjorde om och la om och då gick det kalas. Hon låg jättefint. Hon har aldrig någonsin rest sig så måste ha detta i åtanke framöver.
I övrigt gjorde hon faktiskt SAMTLIGA (utom apporteringsdirrigering eftersom jag hade alla apporter i Rikardsbil - som var på hans jobb) moment kanonfint! Vi varvade hundarna (Ninja - Zwierki) varje moment och de funkade kanon. Är mest nöjd över vittringen där hon sista vändan (tredje) gjorde en perfekt avsök av apportering. Nosade på ALLA utan att röra vid NÅGON utom min. Tog den och kom in kanonfint. Rutan var också kanon. La ihop hela momentet och det blev sååå bra. Pure happieness. Inkallning med stå och ligg gjorde vi 4 gånger och hon höll tempot uppe alla fyra med kanonfina och snabba ställanden och lägganden! Zätat gick koners likså metallen och fria följet! Ah.. mycket nöjd! Fjärren fick vi backa lite på men hon är lugn och koncentrerad och utför alla skiften! MYCKET MYCKET nöjd med dagens träning. Mycket! Härlig energi och bra fokus!

När träningen var slut gick vi samma promenad hem, hade blivit både kallt och mörkt! Skyndade oss lite, lämnade Zwierki och Ninja hemma och åkte sedan in till stan - MOT SEA STREET SUSHIBAR. Sushi och hundsnack i över en timme på Sundsvalls bästa sushibar, lagomt underbart avslut på en bra dag med kanonbra träning! Jävligt god mat och kungligt sällskap!

Makes life worth living ;) 

Min bruna hund har verkligen så mycket mer kapacitet och potential än jag anar. Tänk om jag en vacker dag kunde inse att jag nog också ha en hel del potential.. Bästa bästa vovven..

Nu blir det te te te och lite mer te innan man ska krypa ner i sängen igen! Spännande vecka framför oss!

/Tinan


2 kommentarer: