Om oss i flocken

måndag 13 januari 2014

The never ending bullshit

Det är först när du kommer ut ur bubblan du kan se vad som hände inuti den.. Känns det lite som. Har under x-antal år varit i en stor hundbubbla, av hundar och dess ägare. Skitsnack kommer liksom alltid att förekomma och det är lätt att dras med om man umgås med andra som har det som vana eller är osäker, framförallt när man är osäker själv. Japp, erkänner, klart jag också har snackat skit. Tror ingen kan påstå nått annat.. Inte många iaf. Men det är också därför jag vet att det allt för ofta beror på avundsjuka. Har länge varit osäker i min kunskap, mitt hundförare osv.. Ofta hört att mina framgångar är pga av någon annan.. Men, Sen jag kom till Umeå och bytta umgänges-krets och vänner överhuvudtaget delvis så har jag fått en helt annan inställning till de mesta som har med skitsnack att göra. Tränar hellre med dom jag beundrar och ställer frågor och ger beröm till alla jag tycker förtjänar de eller tror behöver uppmuntran. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Och de FUNGERAR. Aldrig fått så mycket beröm på träning och tävling som här uppe i Umeå (påminner dock om min tid med Timrås agility-crew!) Låter ju självklart och lite halvtöntiga men det gör skillnad. Personer som snor mitt driv har jag plockat bort från min kontaktlista och från vissa andra delar av vardagen. Allt för många "vänner" är sånna som hör av sig för att få nått nytt att snacka om bakom ens rygg.. Pinsamt när de märks för att man umgås i en enda stor cirkel.. Allt kommer fram. Och när man gång på gång för höra samma personer yttra sig om mig, mina hundar osv så orkar jag tillslut inte ens bry mig alls. Man blir såklart ledsen, men i slutändan. Så kan man bara skratta åt att folk ORKAR lägga energi på att snacka skit. Samma sak när någon "vet" att jag uttalat mig om hans/hennes hund/hundar osv fast de aldrig hänt MEN inte säger något utan istället är arg och sur i smyg eller lite diskret - Så att man ändå märket de. Orkar INTE. Frågar du inte ens mig om "de jag sagt" är sant then so be it! Jag läser inga tankar och springer inte runt för att övertyga andra, när jag aldrig gjort fel. Meeeen, som den känslosamma person jag är, är det alltid svårt att släppa sånna som ändå ligger en nära.. Kanske låg någon närmare än man trodde och att acceptera att personen ifråga inte är den du tror är svårt.. Man vill inte ha nått otalt med någon och framförallt inte en vän.. Men skitsnack och trams prioriteras bort.. Vi har valt att träna hund av egen fri vilja. För att vi tycker de är kul. Varför fälla krokben på sig själv och andra genom att skapa dålig stämning? 

Nej.. Pinsamt någonstans att skriva detta. Det är så otroligt logiskt och självklart.. Men ja. Detta är delvis en av anledningarna till att jag valde att vända från IPO till min trygga lydnad och agility där jag har många vänner och bekanta som ger mig massor av energi. IPO-världen är svårare för mig att hantera, därför får den vänta. Är förmodligen inte stark nog att hantera den "världen" än.. Annorlunda där.. Men. Just nu vill jag bara ha kul och njuta. Ser fram emot det här året så enormt. Ser fram emot att utvecklas och njuta av det vi älskar mest! Har länge haft svårt för kritik men i dagsläget är det något jag jobbar för! Vi vill bli bättre, vi vill komma framåt! Andas tänk igenom och lägg in de i praktiken! Kommer någon med kritik betyder det att den tog sig tid för att hjälpa just MIG att kanske bli lite bättre! Så taggad! 

Så, med en ny inomhushall, ny säsong, en till hund, en ny stad, en ny brukshundsklubb med nya träningskompisar så ska vi NJUTA av det vi gör och älskar bäst! 



Sitter i soffan och trycker i mig kräckemackor med avokado och en stor kopp te.. Ninja njuter av att vara ensam hund på rygg i soffan! Ja du bruno, du skulle bara veta vad som snart kommer in i våra liv.. ;) Nu blir det Farmen innan vi tar tag i städningen.. Kul. Ja ja.. Sweet dreams! 

/ Tinan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar